چاپ این صفحه

معاون وزیر نفت در امور گاز خبر داد: رشد ۱۰ درصدی مصرف گاز در نیروگاه‌ها از ابتدای سال جاری تاکنون

از ابتدای سال جاری تاکنون، نیروگاه‌ها روزانه ۲۱۸ میلیون مترمکعب گاز مصرف کرده‌اند که نسبت به سال گذشته در همین بازه زمانی، ۱۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام این خبر، اظهار داشت: این در حالی است که سرمای زودرس امسال و همچنین رشد 3 درصدی مشترکان، افزایش مصرف بی‌رویه گاز به‌ویژه در بخش خانگی و تجاری را نیز به همراه داشته است.

وی ادامه داد: در واقع، با زمستان زودرس امسال که از اوایل آبان ماه آغاز شد، در نیمه دوم این ماه نسبت به همین بازه زمانی در سال قبل و ۵ سال گذشته، مصارف خانگی- تجاری به واسطه برودت بیش از حد هوا به‌ویژه در استان‌های شمالی کشور، رشدی ۲۰ درصدی را تجربه کرد.

چگنی با بیان این که میزان گاز تحویلی به خطوط نیز از ابتدای امسال تاکنون، با تحویل ۷۰۷ میلیون مترمکعب در روز، ۴ درصد رشد را تجربه کرده، افزود: این در حالی است که با تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی همکاران‌مان در اقصی نقاط کشور، تلاش شده به رغم افزایش مصرف در بخش خانگی، تاکنون روزانه بطور متوسط بیش از ۳۴۰ میلیون مترمکعب گاز در مجموع به صنایع و نیروگاه‌ها تحویل ‌شود که بیش از میزان تعهد شرکت ملی گاز ایران در این زمینه است.

معاون وزیر نفت در امور گاز روند افزایشی مصرف گاز در بخش خانگی را نگران‌کننده خواند و اظهار کرد: امیدواریم کنترل‌های بیشتری روی مصرف خانگی صورت گیرد تا هم این حجم از افزایش  مصرف را شاهد نباشیم و هم با رسیدن به تراز گاز در مصرف و تولید، نیروگاه‌ها و صنایع را محدود نکنیم.

وی مصرف گاز بخش خانگی در زمستان سال گذشته را ۶۵۰ میلیون مترمکعب در روز و رکوردی خارج از عرف اعلام کرد و گفت: این میزان مصرف، در واقع، بیش از 6 برابر مصرف استاندارد جهانی است که نیاز به یک الگوی مصرف درست را، الزامی و ضروری می‌سازد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پایان، تصریح کرد: از هم‌وطنان عزیز می‌خواهیم تا با انجام اقدامات ساده‌ای مانند؛ تنظیم دمای رفاه بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد، پوشیدن لباس‌های گرم، محدود کردن فضای گرمایشی در منازل، خاموش کردن وسایل گرمایشی زمان ترک منازل و اماکن دولتی و اجتماعی، ما را در بخش مصرف همراهی کنند تا بتوانیم بی‌دغدغه زمستان امسال را هم پشت سر بگذاریم؛ چراکه این اقدامات به ظاهر ساده، می‌تواند تا ۱۰ درصد ذخیره انرژی را به دنبال داشته باشد که به ما این امکان را می‌دهد تا در تأمین گاز نیروگاه‌ها و بخش خانگی- تجاری در فصل سرد، مشکل خاصی نداشته باشیم.

469 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 873