چاپ این صفحه

وزیر نفت در گفت‌وگو با برنامه «صف اول» شبکه خبر؛ بهره‌مندی ۶۵۰ هزار خانوار از گاز رایگان؛ دستاورد دولت سیزدهم

تا به امروز، بیش از ۶۵۰ هزار خانوار از گاز رایگان بهره‌مند شده و وزارت نفت منتظر دریافت آمار بهزیستی و کمیته امداد امام (ره) است؛ در صورتی که اطلاعات هموطنان دریافت شود، همکاران شرکت ملی گاز ایران، اطلاعات مربوط به خانوارهای جدید را سریعاً در سامانه صدور قبوض مشترکین تغذیه می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، جواد اوجی شامگاه چهارشنبه (۲۸ اردیبهشت‌ماه) در گفت‌وگو با برنامه «صف اول» شبکه خبر با بیان این مطلب، در پاسخ به این که پس هنوز زیرساخت‌ها برای شناسایی دقیق این خانوارها در نهادهای امدادگر ایجاد نشده، اظهار داشت: هرتعداد خانوار که به وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران معرفی شوند، در همان ماه وارد سیستم می‌شوند و وزارت نفت در این زمینه آمادگی کامل را دارد.

وی ادامه داد: ضمن آن که در بودجه ۱۴۰۱ نیز به گاز رایگان برای خانواده‌های مراکز بهزیستی و کمیته امداد امام (ره) اشاره شده است.

تأمین بیش از ۷۰ درصد از نیازهای صنعت نفت و گاز از داخل کشور

اوجی با اشاره به بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به‌عنوان یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های نفت و گاز در جهان که طی روزهای ۲۳ تا ۲6 اردیبهشت‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی و با استقبال خوب شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی برگزار شد، گفت: هم اکنون ۶۵ تا ۷۰ درصد از نیاز صنعت نفت از طریق شرکت‌های داخلی تأمین می‌شود و تنها ۲۵ تا ۳۰ درصد آن وارداتی است.

وزیر نفت، در ادامه، افزود: کالاهای مورد نیاز صنعت نفت پیش از بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و در حین برگزاری آن به شرکت‌های داخلی اعلام و بر این اساس، در ایام برگزاری این نمایشگاه، تفاهم‌نامه و قرار داد با شرکت‌های دانش بنیان در زمینه‌های مختلف منعقد شد.

اوجی با تأکید بر این‌که در حال حاضر، تقریباً شرکت‌های داخلی نیاز صنعت نفت و گاز را در زمینه توربوکمپرسورها تأمین می‌کنند، افزود: هم اکنون خوشبختانه برخی شرکت‌ها در بسیاری از حوزه‌ها افزون بر تأمین نیاز بخش داخل به سمت صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز رفته‌اند و این در حالی است که وزارت نفت باید به گونه‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کند که بخش مهمی از درآمدهای ارزی کشور از طریق صدور خدمات فنی و مهندسی باشد.

وصول ۴ میلیارد دلار از مطالبات بخش گاز

وزیر نفت با بیان این که در سال گذشته، بیش از ۴ برابر بیشتر وصول مطالبات نسبت به سال ۱۳۹۹ در بخش صادرات گاز داشته‌ایم، گفت: پارسال ۴ میلیارد دلار وصول مطالبات در بخش گاز محقق شده؛ این امر باعث شد در بخش کالاهای اساسی، کشور دچار مشکل نشود.

وی با اشاره به مشکلات کشورهای همسایه در زمینه تأمین کالاهای اساسی پس از تحولات روسیه و اوکراین، گفت: خوشبختانه با توجه به فروش نفت خوب ما، امروز ذخایر خوبی در زمینه کالاهای اساسی داریم؛ از سوی دیگر با تأمین مستمر ارز توانستیم بازار ارز کشور را نیز کنترل کنیم.

تکمیل ۴۸ پروژه نیمه‌کاره نفتی و گازی

اوجی با تأکید بر این‌که پروژه‌ها در وزارت نفت از لحاظ تولید نفت، گاز و ظرفیت پالایشی براساس نیازهای کشور اولویت‌بندی شده‌اند، گفت: خوشبختانه سال گذشته بیش از 16.5 میلیارد دلار برای ۵۵ پروژه در بخش‌های بالادست، پایین دست، جمع‌آوری گازهای مشعل و بهینه‌سازی مصرف سوخت قرارداد و تفاهم انجام شد.

وزیر نفت ادامه داد: چند هفته گذشته نامه‌ای خدمت جناب آقای رئیسی دادم که تلاش می‌شود ۴۸ پروژه نیمه‌کاره‌ای که سالیان سال در وزارت نفت باقیمانده و بلاتکلیف بود و بالغ بر ۱۳ میلیارد دلار در این‌ها سرمایه‌گذاری شده، ان‌شاءالله تا پایان امسال با برنامه‌های زمانبندی شده مشخصی تکمیل و به بهره‌برداری برسند.

تعرفه گاز مشترکان پرمصرف؛ غیریارانه‌ای

اوجی با اشاره به این‌که خوشبختانه یکی از اقدام‌های دولت سیزدهم افزایش تعرفه برای مشترکین پرمصرف گاز بود که پارسال در آذرماه رقم خورد، ادامه داد: گام اول به این شکل برداشته شد که هیچگونه تغییری در قیمت سه پله نخست که تقریبا ۷۵ درصد مشترکین ما بودند و بیش از ۵۰ درصد مصرف را داشتند، صورت نگرفت.

وزیر نفت با بیان این‌که در بحث تعرفه‌های گاز، ۱۲ پله تعریف شده، اظهار کرد: از پله ۴ تا پله ۱۲، مشترکین پرمصرف هستند. با برنامه‌ریزی که انجام و در دولت نیز مصوب شد، هر پله نسبت به پله قبل ۴۰ درصد افزایش می‌یابد یعنی سه پله نخست که ۷۵ درصد مشترکین ما هستند هیچگونه افزایش قیمتی نداشتند. ولی از پله ۴ که شروع مشترکین پرمصرف است، افزایش نرخ‌ها انجام شد ولی پارسال به دلیل این‌که نمی‌خواستیم تکانه‌های اقتصادی اتفاق بیفتد، بخشی را گذاشتیم در سال ۱۴۰۱ اجرا شود.

وی با اشاره به این‌که مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ مصوب کرده قیمت گاز برای مشترکین پرمصرف باید بدون یارانه باشد، تصریح کرد: کارشناسان ما در حال بررسی این موضوع هستند که پس از نهایی شدن به دولت ارائه خواهد شد. ان‌شاءلله افزایش قیمت، ابزاری برای کنترل شدت مصرف انرژی و بهینه مصرف کردن گاز برای مشترکان باشد.

اوجی اضافه کرد: فکر می‌کنم این آیین نامه طی یکی دوماه آینده به دولت ارائه شود.

افزایش روزانه ۴۰ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز

وزیر نفت درباره برنامه‌ریزی وزارت نفت برای سپری شدن زمستان امسال بدون هیچگونه مشکلی اظهار کرد: همانطور که گفتم، از آنجا که در حوزه‌های تولید نفت، گاز، ظرفیت پالایشی در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری نشده، اولویت وزارت نفت در قراردادهایی که منعقد کرده، افزایش تولید گاز است.

وی به طرح‌ها و پروژه‌هایی در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: تکمیل فازهای پارس جنوبی و یک بخشی از فاز ۱۱ پارس جنوبی که امسال به بهره‌برداری خواهد رسید، ازجمله این طرح‌ها هستند.

اوجی با اشاره به اینکه همکارانم در شرکت ملی نفت ایران قول داده‌اند تا پایان امسال ۴۰ میلیون مترمکعب در روز به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه خواهد شد، گفت: توسعه میادین جدید گازی و تکمیل توسعه میادین مشترک گازی از برنامه‌های وزارت نفت است که البته زمان‌بر است.

وزیر نفت تأکید کرد: افزایش تولید از سال ۱۴۰۱ در دستور کار وزارت نفت است که با تمهیداتی که صورت گرفته و طرح‌هایی که در شرکت ملی نفت ایران اولویت‌بندی شده، پیش بینی می‌شود امسال ۴۰ میلیون مترمکعب به حجم تولید گاز کشور اضافه شود.

وی ادامه داد: با جمع‌آوری گازهای مشعل هم کمک به تأمین خوراک صنایع از جمله پتروشیمی می‌شود که خودشان هم به کمک آمدند و امیدواریم در دو سال آتی، دیگر محدودیت در تأمین خوراک صنایع در فصل سرد سال نداشته باشیم.

ایثارگران و عمل به وعده

اوجی درباره تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر و خانواده‌های آنها در وزارت نفت گفت: وزارت نفت در سال ۱۴۰۰ معادل کل دستگاه‌های دولتی نسبت به تبدیل وضعیت ایثارگران به تعهدات خود پایبند بود و بر اساس بودجه ۱۴۰۰ عمل کرد، در سال ۱۴۰۱ نیز هر تعهدی در این زمینه باشد، انجام می‌شود.

وی با اشاره به نامه ۲۲۶ نماینده مجلس شورای اسلامی برای قدردانی از خدمات وزارت نفت در تأمین سوخت زمستانی و افزایش صادرات و دیپلماسی قوی انرژی گفت: من هم به نوبه خود از همکارانم در حوزه‌های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی قدردانی می‌کنم و باید بدانیم که بهترین متخصصان و نخبگان را در وزارت نفت داریم که با وجود آن‌ها، آینده درخشانی پیش روی ماست.

381 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 966