چاپ این صفحه

با بهره برداری از اولین سیستم خنک کننده، ضریب اطمینان ذخیره سازی تاسیسات سراجه افزایش یافت

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران از افتتاح و بهره برداری اولین طرح سیستم خنک‌کننده تبخیری هوای ورودی توربوکمپرسور تاسیسات ذخیره‌سازی گاز مجتمع سراجه خبر داد. به گزارش روابط عمومی شرکت انتقال گاز ایران، مدیرعامل شرکت انتقال گاز در حاشیه مراسم بهره برداری از طرح افزایش راندمان توربین‌های تاسیسات ذخیره سازی مجتمع ذخیره سازی گاز سراجه قم گفت: در هفت ماهه نخست امسال میزان تزریق گاز به سراجه نسبت به مدت مشابه پارسال، بالغ بر 16 درصد افزایش داشته که بخشی از این افزایش به دلیل ارتقای راندمان توربین‌ها بوده و در مجموع بیش از یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب گاز در این مخزن ذخیره سازی شده است.

مهدی جمشیدی دانا با اشاره به افتتاح سیستم خنک‌کننده تبخیری هوای ورودی توربوکمپرسور تاسیسات ذخیره‌سازی گاز سراجه قم، گفت: برای اجرای این پروژه حدود 140 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که با توجه به صرفه جویی هزینه های تعمیرات و نگهداری، پیش بینی می شود این سرمایه گذاری در مدت زمان 18 ماه بازگردد.

وی افزود: شرکت انتقال گاز ایران با کمک شرکتهای دانش بنیان و با تکیه بر توان داخلی و همچنین توانمندی پیمانکاران بومی، طرح افزایش بهره برداری توربین های مخزن ذخیره سازی سراجه قم را اجرا کرد که با اجرای این طرح، ضمن افزایش راندمان توربین‌های این مجتمع، نقش موثری در ارتقاء میزان ذخیره سازی گاز در ماه‌های گرم سال داشته و دارد، چرا که در ماه‌های گرم سال، راندمان توربین‌ها برای ذخیره سازی کاهش می‌یابد.

مدیر عامل شرکت انتقال گاز ضمن اشاره به آسیب های ناشی از دمای بالا و ذرات گرد و خاک سراجه اظهار داشت: با نصب و اجرای طرح سیستم‌ خنک کننده تبخیری، دمای هوای ورودی و گرد و غبار ورودی به توربوکمپرسورها کاهش یافته و توان توربوکمپرسورها و ضریب اطمینان توربین ها نیز افزایش خواهد یافت.

جمشیدی دانا، افزایش میزان دبی گاز تزریقی در مخزن سراجه در روزهای گرم سال، کاهش مصرف سوخت به میزان 540000 متر مکعب در سال، کاهش آلودگی محیط زیست و انتشار گازهای گلخانه ای، افزایش زمان تعمیرات اساسی توربین ها از 10000 ساعت به حدود 20000 ساعت، افزایش طول عمر قطعات و همچنین کاهش 2 هفته ای زمان ذخیره سازی گاز مخزن سراجه را از دیگر دستاوردهای عملیاتی و اقتصادی اجرای این طرح اعلام کرد.

وی با اشاره به نقش راهبردی مخزن ذخیره سازی «سراجه» قم در تامین و توزیع انتقال گاز طبیعی به ویژه در چهار ماه پایانی سال، اظهار کرد: با بهره برداری از طرح سیستم خنک‌کننده تبخیری هوای ورودی توربوکمپرسور تاسیسات ذخیره‌سازی گاز سراجه، پیش بینی می شود پایداری و توان عملیاتی ذخیره سازی گاز در شمال کشور افزایش یابد.

766 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 597