چاپ این صفحه

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی: بهینه مصرف کنید؛ افزایش تولید به تنهایی پاسخگوی رفع نیاز مصرف کشور نخواهد بود

هرچند تولید گاز افزایش می‌یابد، اما چون بیشترین سهم از افزایش تولید گاز در کشور، در حوزه گرمایش است که برای ما تولید ثروتی به همراه ندارد، این میزان افزایش شاید ملموس نباشد.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت در امور گاز و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در نشست خبری بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی که امروز چهارم بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی برگزار شد، با بیان این مطلب، اظهار داشت: درست است که ما تولیدکننده عمده گاز در دنیا هستیم و مخزنی به بزرگی پارس جنوبی داریم، ولی فراموش نکنید که ما یک پارس جنوبی بیشتر نداریم و چنانچه بهینه مصرف کردن را سرلوحه کارهای خود قرار ندهیم، افزایش تولید به تنهایی پاسخگوی رفع نیاز مصرف کشور نخواهد بود

وی در ادامه از افزایش تولید روزانه گاز طبیعی در کشور خبر داد و گفت: در همین روزها، مجموع تولید گاز کشور به حدود هزار میلیون مترمکعب در روز، یعنی معادل حدود روزانه ۶ میلیون بشکه نفت رسیده که بخش زیادی از آن از طریق خطوط لوله سراسری توزیع می شود و رقم بسیار قابل توجهی است.

تربتی با تأکید بر اینکه کاهش تولید و افت فشار در پارس جنوبی صحت ندارد، تصریح کرد: مصرف گاز کشور اکنون با کاهش دمای هوا که در برخی استان ها زیر 20 درجه سانتیگراد است، در بخش خانگی به بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده، این در حالی است که در بخش نیروگاهی نیز، روزانه ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون مترمکعب مصرف می‌شود، در حالی که صادرات گاز به ترکیه و عراق نیز در جریان بود.

معاون وزیر نفت در امور گاز ادامه داد: ظرفیت پالایش گاز کشور نیز هم‌اکنون روزانه یک میلیارد و ۳۱ میلیون مترمکعب است، ضمن آن که ظرفیت روزانه ۹۰۰ میلیون مترمکعب انتقال گاز نیز در کشور وجود دارد و بر همین اساس است که انتقال پایدار و ایمن گاز در کل کشور امکان پذیر است.

تربتی با بیان این که تلاش داریم با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان برای بهینه‌سازی مصرف هم پا به پای تولید گاز پیش برویم، تصریح کرد: بر این اساس، می توانیم اقدامات خوبی در عرصه بهینه‌سازی انجام دهیم، اقداماتی که می تواند در این زمینه کمک شایانی به ما کند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد: به هر حال پدیده‌ای مانند پارس جنوبی کمتر اتفاق می‌افتد و ما خوشبختانه این شانس را در کشور داشتیم که مخزنی به نام پارس جنوبی داشته باشیم و امروز هم این مخزن را به حداکثر تولید رسانده ایم، پس باز هم تاکید می کنم، این موضوع نشان می‌دهد افزایش تولید به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز کشور باشد و ما باید روی موضوع بهینه‌سازی هم کار ویژه‌ای داشته باشیم.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه اکنون زمینه‌های مختلفی در بخش نیروگاه‌ها برای بهینه‌سازی ایجاد شده است، اظهار کرد: در بخش صنایع و خانگی، کارهایی در زمینه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دنبال می‌شود؛ زمینه نرم‌افزاری از بابت موضوع فرهنگ‌سازی و مدیریت مصرف و سخت‌افزاری از باب نوع ساخت ساختمان‌ها و وصل تجهیزاتی است که گازسوز هستند.

تربتی گفت: باید با بهینه سازی مصرف، گاز را به سمت ارزش افزوده بیشتر هدایت کنیم؛ چراکه این مهم می تواند در اقتصاد کشور نقشی ارزنده ایفا کند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پایان، با بیان این که در مصرف گاز، برای ما ارزش‌افزوده گاز مهم تر است، گفت: در بخش‌هایی به جای صادرات، پتروشیمی‌ها را توسعه دادیم که نتیجه آن،  ایجاد ارزش افزوده بوده است.

692 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 662