پنج شنبه 09 فروردين 1403 برابر با 28 مارس 2024

معاون وزیر نفت در امور گاز: باید با استفاده از ظرفیت‌ فناورانه و ایده‌های نو در پیشبرد سیاست بهینه‌سازی مصرف گاز گام برداشت

طی سال‌های اخیر، مسئله ناترازی تولید با مصرف گاز در فصول سرد سال به عنوان مهم‌ترین مسئله صنعت گاز کشور مطرح شده و این، بدان مفهوم است که باید با مدیریت مصرف، این ناترازی را رفع کنیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، در نشست آمادگی شرکت ملی گاز ایران برای زمستان سال 1401 که بصورت ویدئوکنفرانس با حضور مدیران عامل شرکت‌های گاز استانی و با محوریت توجه به بهینه‌سازی مصرف گاز برگزار شد، ضمن تقدیر از زحمات همکاران خود در این شرکت و بیان این مطلب، اظهار داشت: همزمان با نزدیک شدن فصل سرما، شرکت ملی گاز ایران با هدف بهبود نظام توزیع و مصرف گاز در کشور، تمهیداتی را به منظور بهینه‌سازی مصرف گاز در دستور کار قرار داده است.

وی ادامه داد: تمامی ارکان شرکت ملی گاز ایران به‌عنوان سربازان خط مقدم تأمین گاز کشور و «مسئول توزیع گاز» به بخش‌های مختلف کشور هستند، از این رو، در بحث بهینه‌سازی نیز باید دست به دست هم داده و آن را سرلوحه کارهای خویش قرار دهند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران خواستار توجه به موضوع بهینه‌سازی مصرف گاز بر اساس سیاست‌های ابلاغی ستاد و اجرای آن از سوی شرکت‌های تابعه استانی شد و تأکید کرد: باید نسبت به استفاده از ظرفیت‌ فناورانه و ایده‌های نو در پیشبرد سیاست بهینه‌سازی در مصرف گاز اقدامات اساسی صورت گیرد.

چگنی موضوع بهینه‌سازی مصرف گاز را ضرورت جدی صنعت گاز به خصوص برای فصل سرد سال عنوان کرد و از مدیران ستادی و مدیران عامل شرکت‌های گاز استانی خواست تا با اجرای ابلاغیه‌های مصوب ستاد و همچنین بهره‌گیری از راهکارها و ظرفیت‌های موجود در مجموعه استان به خصوص شرکت گاز استان، نسبت به اجرای سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف گاز در کشور، اقدام عملی داشته باشند.

معاون وزیر نفت در امور گاز در ادامه، با بیان این‌که بحث بهینه‌سازی مصرف گاز، بحث بسیار مهمی است، تصریح کرد: همانطور که مستحضرید، ما عموماً با آغاز فصل سرد سال با موضوع ناترازی گاز مواجهیم؛ مانند سال گذشته که عنوان شد، 250 میلیون مترمکعب ناترازی گاز داریم و این یعنی، مصرف ما بیش از تولید است؛ بنابراین باید صحنه عملیات خدمات گاز را مدیریت کنیم که این مهم، ناگزیر بر دوش همکاران ما در ستاد و شرکت‌های گاز استانی است.

کنترل ناترازی گاز با بهینه‌سازی مصرف

وی با بیان این‌که به طورکلی باید در رابطه با مصرف، مدیریت صورت گیرد، در خصوص سازوکار توزیع گاز در بخش‌های مختلف گفت: براساس ابلاغیه صورت گرفته به شرکت ملی گاز ایران، ما موظف هستیم گاز تحویلی از شرکت ملی نفت ایران را ابتدا در بخش خانگی و تجاری و پس از آن، برای مصارف نیروگاهی و سایر صنایع توزیع کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه، افزود: در سال‌های اخیر، تلاش‌هایی از سوی شرکت ملی نفت ایران به عنوان متولی تولید گاز کشور برای افزایش تولید صورت گرفته، اما این به میزانی نیست که ناترازی را برطرف کند؛ ناترازی برای سال‌های آتی هم وجود خواهد داشت و از این رو باید با بهینه سازی مصرف، ناترازی را مدیریت کرد.

چگنی در پایان، تصریح کرد: باید در کلیت مجموعه شرکت ملی گاز ایران به خصوص شرکت‌های گاز استانی، این دغدغه ملموس باشد که بهینه‌سازی مصرف، برای رفع ناترازی پیگیری می‌شود.

318 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 1040

آخرین اخبار

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت