جمعه 31 فروردين 1403 برابر با 19 آوریل 2024

وزیر نفت در بازدید سرزده از مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران:مشترکین خوش مصرف گاز طبیعی تشویق و مشترکین پرمصرف و بدمصرف جریمه خواهند شد

وزیر نفت گفت: با توجه با افزایش بی رویه مصرف گاز درسطح کشور و جلوگیری از این موضوع مشوق‌هایی برای مشترکین خوش مصرف و جرایمی برای مشترکین پرمصرف و بدمصرف دیده شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، جواد اوجی، وزیرنفت صبح امروز 24 آذرماه در بازدید سرزده از مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران که با هدف بررسی آخرین روند تولید، انتقال و توزیع گاز صورت گرفت، ضمن استماع گزارش مدیر مرکز، اظهار کرد: امسال نسبت به سال گذشته در بخش خانگی، تجاری 60 میلیون مترمکعب افزایش مصرف داشته ایم و این میزان مصرف بالا معادل تولید دو فازپارس جنوبی است.

وی با بیان این که متاسفانه مصارف ما در بخش‎های خانگی و سایر بخش ها غیر متعارف بوده و اسراف است، بیان کرد: از هموطنان عزیز خواهش می‌کنیم با توجه به این که امسال روزهای سرد بیشتری داریم و با کاهش دمای قابل توجهی مواجه خواهیم شد، خادمین خود را در شرکت ملی گاز ایران کمک کنند تا بتوانیم زمستان امسال را بدون دغدغه و چالش پشت سربگذاریم.

وزیر نفت در ادامه سخنان خود با تأکید بر این که امسال هیچ گونه افزایش گازبها برای مشترکین خوش مصرف و مشترکینی که سقف الگوی مصرف دارند نخواهیم داشت، اظهار کرد: بیش از 60 درصد مشترکین ما الگوی مصرف را رعایت می کنند که شامل افزایش گازبها نمی شوند.

وی ادامه داد: برای مشترکین پر مصرف و بد مصرف جرائمی در نظر گرفته شده که بسیار قابل توجه خواهد بود که از 16 آذر برحسب قانون و مصوبه دولت اعمال شده، ضمن این که مشوق‌هایی نیز برای هرچه بهتر رعایت کردن در مصرف گاز در نظر گرفته شده است.

وزیر نفت در ادامه سخنان خود به قطع صادرات گاز روسیه به اروپا اشاره کرد و افزود: روزانه حدود 220 الی 240 میلیون مترمکعب گاز از سوی کشور روسیه به اروپا صادر می شد که پس از قعطی، مشکلات فراوانی برای این قاره بوجود آورد، بسیاری از کارخانه‌ها متوقف شد و مردم برای گرم نگه داشتن منازل خود به ذغال سنگ و چوب روی آوردند، ولی در کشور ما روزانه حدود 600 میلیون متر مکعب در بخش خانگی مصرف می شود که این میزان مصرف یک اسراف و پرهیز از آن نیز در دین ما تأکید فراوانی شده است.از این رو بایستی هموطنان عزیز مصرف بهینه گاز را به جد در نظر داشته باشند.

وی با تأکید بر فرهنگ سازی و اصلاح الگوی مصرف در جامعه از طریق ظرفیت های موجود، بیان کرد: با رعایت نکاتی ساده مانند رعایت دمای رفاه خانه بین 18 تا 21 درجه، پوشیدن لباس گرم و خاموش کردن وسایل گرمایشی بعد از اتمام کار و خارج از شدن از منزل، هم می توان هزینه گازبها را کاهش داد و هم دیگر عزیزان در اقصی نقاط کشور نیز از این نعمت بدون افت فشاری، بهره‌مند خواهند شد.

اوجی همچنین یکی از اقدامات در خصوص مصرف بهینه گاز را بهینه‌سازی موتورخانه‌ها نام برد و گفت: در زمینه بهینه سازی موتورخانه‌ها این کار به صورت رایگان از سوی شرکت ملی گاز ایران در حال انجام است و مشترکینی که دارای موتورخانه هستند و هنوز اقدامی صورت نداده اند با ثبت نام در سایت شرکت به این مهم بپردازند.

وزیر نفت در ادامه به طرح پایش دمای ادارات، سازمان‌ها، نهادهای دولتی اشاره کرد و افزود: در این خصوص گروهایی در سطح کشور از سوی شرکت ملی گاز ایران و شرکت های تابعه دمای ادارات را پایش می‌کنند و در صورت عدم الگوی مصرف از سوی دستگاه یا نهاد مربوطه اخطار دریافت می کنند و در مرتبه بعد منجر به قطع گاز خواهد شد.

تحویل گاز به نیروگاه ها و صنایع بیش از تعهد بوده است

اوجی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به افزوده شدن 25 میلیون مترمکعب گاز به چرخه تولید، و گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها بیش از تعهد مصوب اشاره و تأکید کرد: خوشبختانه با تلاش همکاران در ایام پاییز 15 میلیون متر مکعب گاز بیشتر به صنایع و همین میزان به نیروگاه ها تحویل داده شده که موجب کاهش مصرف سوخت مایع شده است.

وزیر نفت با بیان این در برخی مواقع برای حفظ پایداری جریان گاز در بخش خانگی مجبوریم گاز صنایع را محدود کنیم، ادامه داد: با توجه به تدابیری که در زمینه ذخیره سوخت مایع اندیشیده هیچ واحد صنعتی در کشور فعالیتش متوقف نخواهد شد.

280 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 1112

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت