جمعه 10 فروردين 1403 برابر با 28 مارس 2024

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران خبر داد؛ افزایش ۱۰ درصدی حجم صادرات گازطبیعی طی سال گذشته

بر اساس اهداف تعیین‌شده شرکت ملی گاز ایران تحت سند چشم‌انداز در افق ۱۴۰۴، تجارت بین‌المللی گازطبیعی که بایستی ۸ الی ۱۰ درصد افزایش یابد، در سال ۲۰۲۲، عملکرد موفقی را در این حوزه تجربه کرده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام این خبر، اظهار داشت: صادرات گازطبیعی در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۲۱، از لحاظ حجمی ۱۰ درصد و از لحاظ ارزشی، ۷۹ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: همچنین در سال گذشته میلادی، میزان گاز سوآپ شده نیز در مقایسه با سال ۲۰۲۱، از لحاظ حجمی ۳۵۸ درصد و از لحاظ درآمدی، ۵۳۰ درصد رشد را تجربه کرده است.

چگنی با بیان این‌که طی سال ۲۰۲۲، شرکت ملی گاز ایران با واردات گازطبیعی از ترکمنستان تحت قرارداد سوآپ با شرکت سوکار آذربایجان، ضمن ارتقا تجارت گاز طبیعی با این کشور، موفق به برقراری مجدد جریان گاز از ترکمنستان به داخل کشور شد، گفت: خاطرنشان می‌شود این میزان از گازطبیعی از مبداء ترکمنستان به مقصد جمهوری آذربایجان (و نخجوان) سوآپ می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور گاز در بخش دیگری از سخنان خود، از دستاوردهای قابل ملاحظه این شرکت در صادرات محصولات جانبی گازطبیعی سخن گفت و توضیح داد: سال ۲۰۲۲، همچنین در صادرات گاز مایع (LPG) نسبت به سال قبل از آن نیز، از لحاظ حجمی ۳۲ درصد و از لحاظ ارزشی، ۵۷ درصد رشد ملاحظه می‌شود.

چگنی پرداخت بخش عمده‌ای از مطالبات شرکت ترکمن‌گاز در سال گذشته را از دیگر دستاوردهای این شرکت خواند و گفت: با پرداخت بخش عمده‌ای از مطالبات شرکت ترکمن‌گاز، زمینه‌های ارتقا تجارت گازطبیعی ترکمنستان بیش از پیش، فراهم شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پایان، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۳، مقدار گاز وارداتی از ترکمنستان تحت قرارداد سوآپ گاز شرکت سوکار، بیش از ۷۰ درصد نسبت به سال قبل از آن، افزایش یابد.

248 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 1201

آخرین اخبار

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت