جمعه 10 فروردين 1403 برابر با 29 مارس 2024

معاون وزیر نفت در امور گاز؛ برنامه‌های پیشنهادی وزارت نفت برای جبران ناترازی گاز در زمستان سال‌جاری

معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به این‌که عبور از زمستان سال گذشته با وجود سرمای بی‌سابقه و تداوم آن در اکثر مناطق کشور، بدون قطعی گاز، تجربه ارزشمندی بود، اظهار داشت: با این حال، از هم‌اکنون باید به فکر ناترازی گاز در زمستان پیش رو باشیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این مطلب و با اشاره به اجرای طرح‌های تعویض بخاری‌های کم‌بازده، توسعه کنتورهای هوشمند و همچنین افزایش ظرفیت مخازن ذخیره‌سازی گاز در کنار صنایع عمده برای جبران ناترازی گاز در زمستان سال ۱۴۰۲، گفت: تأمین مالی اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی از محل صرفه‌جویی گاز خواهد بود.

وی ادامه داد: راهبردی که برای حل ناترازی گاز در سال جاری داریم، بحث بهینه‌سازی است. در این زمینه سرعت دادن به تعویض بخاری‌های فرسوده با بخاری‌هایی با بازده بالا می‌تواند بخشی از ناترازی گاز را جبران کند.

معاون وزیر نفت در امور گاز استفاده از کنتورهای هوشمند برای مدیریت مصرف را راهکار دیگر بهینه‌سازی مصرف گاز از سوی شرکت ملی گاز ایران عنوان کرد و گفت: اگر اجرای این پروژه کلان و ملی بر اساس برنامه و به درستی پیش برود، ضمن ایجاد بستر توسعه بازار بهینه‌سازی، تا حد زیادی مصرف گاز نیز کنترل خواهد شد.

عدم تناسب رشد مصرف با رشد تولید

چگنی به ضرورت فرهنگ‌سازی برای کاهش مصرف افسارگسیخته گاز در کشور اشاره کرد و افزود: ظرفیت تولید در کشور به میزان محدود افزایش پیدا می‌کند، اما رشد مصرف متناسب با رشد تولید نیست.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد: با توجه به رشد مصرفی که داریم، لازم است تا همه دستگاه‌ها برای بهینه‌سازی مصرف وارد شوند تا بتوان ناترازی انرژی را در کشور مدیریت کرد.

وی با بیان این‌که می‌توان با تأمین سوخت جایگزین برای صنایع تا حد زیادی از انرژی مورد نیاز آن‌ها در زمان اوج مصرف گاز را تأمین کرد، تأکید داشت: اگر آن‌ها از سوخت دوم استفاده کنند، شرایط مناسب‌تر و پایدارتری را در تأمین انرژی خواهند داشت و بنابراین صنایع باید از ابتدای سال، حتماً به فکر ذخیره‌سازی باشند.

تعویض ۴ میلیون بخاری کم‌بازده

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به دستور وزیر نفت برای پیگیری ساخت مخازن ذخیره‌سازی CNG و LPG (گاز مایع) در کنار صنایع عمده کشور، بیان کرد: لازم است تا واحدهای صنعتی که به گاز نیاز دارند برای زمان پیک‌سایی یا اوج مصرف، این مخازن را بسازند تا در صورت قطع گاز و یا افت فشار، از ظرفیت این مخازن استفاده کنند.

وی در پایان، اظهار داشت: شورای اقتصاد برای تعویض ۴ میلیون بخاری کم‌بازده تکالیفی تعریف کرده که باید انجام شود؛ ضمن آن‌که منابع مالی مورد نیاز آن از سوی سرمایه‌گذاران داخلی تأمین و از محل صرفه‌جویی در مصرف گاز بازپرداخت می‌شود.

239 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 1205

آخرین اخبار

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت