سه شنبه 11 ارديبهشت 1403 برابر با 29 آوریل 2024

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران خبر داد: رشد ۷ درصدی تحویل گاز به پتروشیمی‌ها طی سال گذشته

با وجود همه محدودیت‌ها، تحویل گاز به واحدهای پتروشیمی در سال ۱۴۰۲، هفت درصد رشد داشته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در نشست مدیران ارشد صنعت پتروشیمی که به‌منظور تحقق جهش تولید با مشارکت مردم، همچنین تشریح و پاسخگویی به بعضی مسایل شرکت‌های پتروشیمی در زمینه خوراک گازی شرکت کرده بود، با بیان این مطلب، اظهار کرد: صنعت پتروشیمی، صنعتی پرافتخار است و مصداق مشارکت مردمی را در حوزه تولید می‌توان در این صنعت مشاهده کرد.

وی ادامه داد: صنعت پتروشیمی قابل مقایسه با دیگر صنایع نیست و از مزیت‌های قطعی کشور به‌شمار می‌آید و این صنعت بدون شک با سیاست کارآ و انسجام کافی از سطح حاکمیت تا سطح‌های پایین‌تر، به رشد اقتصادی کشور کمک شایانی می‌کند.

چگنی با اشاره به دغدغه‌های شرکت‌های پتروشیمی در زمینه کمبود خوراک گازی گفت: هر کاری در توانم باشد کوتاهی نمی‌کنم، اما بعضی از برنامه‌ها و تکالیف خارج از اراده ماست که سبب می‌شود تصمیم‌ها ناخوشایند باشد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به رتبه بالای ایران در تولید و تزریق گاز به شبکه اشاره کرد و ادامه داد: مصرف انرژی در کشور بسیار بالاتر از استانداردهای جهانی است. روزانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز وارد شبکه سراسری می‌شود که ۷۰ تا ۷۳ درصد آن به بخش خانگی، تجاری و صنایع کوچک تعلق می‌گیرد؛ اگر در بخش بهینه‌سازی به‌خوبی عمل می‌کردیم، شاید حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون مترمکعب این کالای با ارزش ذخیره و در صنعت استفاده می‌شد.

وی با تأکید بر این‌که دغدغه شرکت ملی گاز ایران این است که تعهد خود به صنعت پتروشیمی را انجام دهد، ادامه داد: اولویت تأمین گاز در دنیا صنایع هستند و بخش‌های غیرمولد با روش‌های دیگر تأمین می‌شوند که انرژی کافی برای صنایع وجود داشته باشد.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان این‌که با وجود همه محدودیت‌ها در سال ۱۴۰۲، گاز بیشتری به صنعت پتروشیمی تحویل شد، گفت: سال گذشته ۲۴.۴ میلیارد مترمکعب گاز به صنعت پتروشیمی تحویل شد؛ این رقم در سال 1401، ۲۲.۸ میلیارد مترمکعب  بوده که نشان از رشد ۷ درصدی در این بخش دارد.

چگنی درباره فرمول قیمت‌گذاری خوراک گازی پتروشیمی‌ها تصریح کرد: دیدگاه‌های شرکت‌های پتروشیمی در این مورد را با معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت مطرح خواهم کرد که اگر امکان دارد، این فرمول اصلاح شود.

وی با اشاره به این‌که هم‌اکنون محدودیتی در تأمین گاز پتروشیمی‌ها وجود ندارد، اظهار کرد: مثلاً امروز (یکشنبه 19 فروردین ماه) ۸۰ میلیون مترمکعب به پتروشیمی‌ها تحویل شد، در حالی که روزهای گذشته به ۸۹ میلیون مترمکعب هم رسیده بود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اقدام بسیار مطلوب سرمایه‌گذاری در ذخیره‌سازی گاز گفت: هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی استقبال خوبی از این موضوع کرده‌اند که در زمان محدودیت‌های تأمین خوراک می‌تواند به آن‌ها کمک کند و در واقع، بهترین شیوه برای تثبیت خوراک در زمستان است.

چگنی تأکید کرد: شرکت ملی گاز ایران تضمین می‌کند که در صورت احداث Mini LNG ها از سوی پتروشیمی‌ها، این شرکت هیچ دخالتی در گاز ذخیره‌شده ندارد و متعلق به همان پتروشیمی است.

وی در پایان، صنایع پتروشیمی را دعوت به احداث Mini LNG کرد و ادامه داد: هزینه سرمایه‌گذاری احداث این واحدها بالا نیست و در این باره با فولادی‌ها قرارداد امضا کرده‌ایم و آن‌ها در حال اجرای Mini LNG هستند.

شایان ذکر است، نشست مدیران ارشد صنعت پتروشیمی روز یکشنبه، ۱۹ فروردین‌ماه به‌منظور تحقق شعار سال؛ «جهش تولید با مشارکت مردم» با حضور مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، مدیران عامل هلدینگ‌های پتروشیمی، مدیران عامل شرکت‌های پتروشیمی و مدیران ارشد این صنعت از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار و برنامه‌ها و دغدغه شرکت‌ها برای تحقق شعار سال مطرح و بررسی شد.

37 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 1426

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت