پنج شنبه 30 فروردين 1403 برابر با 18 آوریل 2024

معاون وزیر نفت در امور گاز: گاز؛ کالای با ارزشی که باید آن را بهینه مصرف کرد

اگرچه ایران به عنوان دومین کشور دارنده گاز طبیعی در دنیا، مخازن زیادی در اختیار دارد، اما این واقعیت به این معنا نیست که ما هر مقدار بخواهیم، می‌توانیم آن را مصرف کنیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این مطلب، اظهار داشت: این حقیقت که مخزنی همچون عسلویه در دنیا بی‌نظیر است، قابل کتمان نیست، اما فراموش نکنیم که ما یک عسلویه بیشتر نداریم که اکنون آن را به حداکثر تولید رسانده‌ایم، این در حالی است که با روند توسعه گازرسانی در کشور، شاهد افزایش مصرف و عدم استفاده درست از این نعمت الهی نیز خواهیم بود.

وی ادامه داد: با توجه به اجرایی شدن طرح‌های جهش سوم پتروشیمی، افزایش صادرات گاز و توسعه صنایع عمده که گازسوز هستند، مصرف گاز افزایش خواهد یافت و این نشان می‌دهد که گاز فقط یک کالای گرمایشی نیست و در واقع، بخش عمده‌ای از گاز تولیدی که به‌عنوان یک کالای ارزشمند، به پتروشیمی‌ها تخصیص یافته، هم ارزش افزوده و هم ارزآوری بسیار خوبی برای کشور به ارمغان می‌آورد.

تربتی تأکید کرد: هرچند اولویت ما مصرف گاز در بخش خانگی و گرمایشی است، اما هرچه بتوانیم در این حوزه صرفه‌جویی و بهینه‌سازی کنیم، می‌توانیم در ارزآوری این کالای با ارزش و گرمابخش فعال‌تر شده و استفاده بهتری از آن ببریم.

وی با بیان اینکه عمده مصرف‌کنندگان کشور در بخش‌های خانگی و تجاری هستند، افزود: از ابتدای امسال تاکنون هزار روستا گازرسانی شدند و این تعداد تا پایان سال به ۳ هزار روستا می‌رسد که این مقدار توسعه، به‌طور معمول مصرف را حدود ۵ تا ۱۰ درصد افزایش می‌دهد.

معاون وزیر نفت در امور گاز همچنین تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که امسال با شیوع ویروس کرونا مصرف گاز از مقدار پیش‌بینی شده بیشتر شد و میانگین مصرف در تابستان در بخش خانگی تا ۱۲ درصد افزایش یافت که این روند در زمستان هم ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به ضرورت بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور، گفت: بر اساس آمار موجود، ایران در مجموع، چهار برابر میانگین جهان انرژی مصرف می‌کند و خانوارهای ایرانی هم تقریباً سه برابر میانگین جهانی مصرف انرژی (گاز، آب، برق و...)  دارند؛ به همین دلیل موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی بیش از هر زمان دیگر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان، بار دیگر به آغاز اجرای طرح ملی بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری اشاره و تصریح کرد: با اجرای این طرح، شاهد صرفه‌جویی ۱۰ درصدی در مصرف گاز خواهیم بود؛ طرحی که هزینه‌ای برای مشترکان ندارد.

939 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 604

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت