جمعه 10 فروردين 1403 برابر با 28 مارس 2024

معاون وزیر نفت در امور گاز: با فرهنگ سازی برای مصرف بهینه گاز، این ثروت خدادادی را برای نسل آتی حفظ کنیم

به رغم آن که از منظر ذخایر گازی در دنیا، ما دومین کشور دارای ذخایر گازی هستیم ولی این مهم، بدان معنا نیست که هرچقدر دوست داریم می‌توانیم مصرف کنیم، ضمن آن که باید روی این طرز فکر ایجادشده در جامعه در این زمینه، به‌ویژه کار کنیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این مطلب، اظهار داشت: همان‌طور که می‌دانید، اولویت مصرف گاز برای شرکت ملی گاز ایران در بخش خانگی و گرمایشی است و نیروگاه‌ها، صنایع و ... در اولویت بعدی کار ما قرار می‌گیرند

وی ادامه داد: ولی باز هم این مساله بدین معنا نیست که بقیه موارد از دستور کار حذف شود؛ ما به غیر از بخش خانگی، تجاری و نیروگاه‌ها، جهش سوم پتروشیمی، صادرات گاز و توسعه صنایع عمده را داریم که برخی از این‌ها برای کشور ارزآوری دارند و این مساله، نکته مهمی است که نباید فراموش شود.

تربتی با بیان این که ما اکنون ۴ برابر میانگین جهان، انرژی مصرف می‌کنیم و خانوارهای ما تقریباً ۳ برابر میانگین جهانی مصرف گاز، آب و برق دارند، گفت: این‌ها مواردی هستند که باید برای آن‌ها و به خاطر کشور و و بهره‌مندی نسل آینده، فرهنگ‌سازی کنیم؛ چراکه از عواقب این نوع مصرف، آن است که به این ترتیب، هیچ ثروتی را برای نسل آینده از خود به ارث نمی‌گذاریم و در این صورت، باید پاسخگوی نسل آتی هم باشیم که چرا از این نعمات الهی به درستی استفاده نکردید؟!

معاون وزیر نفت در امور گاز با مقایسه مصرف گاز در ۸ ماه نخست سال جاری و سال گذشته، تصریح کرد: ما سال گذشته بطور متوسط ۶۳۱ میلیون مترمکعب در روز گاز به خط تحویل می‌دادیم که این رقم امسال، به 663 میلیون مترمکعب رسیده؛ یعنی ۵ درصد افزایش.

وی افزود: مصارف تجاری، خانگی و صنایع غیرعمده از ۲۱۱ میلیون مترمکعب در روز به ۲۳۴ میلیون مترمکعب رسیده که تقریباً حدود ۱۱ درصد افزایش داشته است. صنایع عمده 5.7 درصد افزایش داشته که غالباً مربوط به صنایع سیمان و ... می‌شود و نیروگاه‌ها نیز حدوداً ۶ درصد!

به گفته تربتی، تداوم این روند افزایشی در مصرف، می‌تواند صدمات جبران‌ناپذری به ذخایر گازی که باید برای دیگر نسل‌ها نیز حفظ شود، بزند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، در پایان، با بیان این که همه نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌های کشور در قبال مصرف بهینه گاز مسئول هستند، اظهار داشت: فراموش نکنیم تمامی صنایع عمده و غیرعمده، واحدهای تولیدی و تجاری و نیروگاه‌ها که از ما گاز دریافت می‌کنند، این سوخت پاک برایشان ضروری است، زیرا اگر از ما گاز دریافت نکنند باید به سوی سوخت دوم بروند که هم برای‌شان خیلی گران است و از نظر اقتصادی ضرر می‌کنند و هم محیط‌زیست آلوده می‌شود که باز ضرر آن برای همه مردم است، پس دست به دست هم دهیم تا بهینه مصرف کردن را در میان عموم مردم نهادینه کنیم.

766 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 620

آخرین اخبار

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت