پنج شنبه 09 فروردين 1403 برابر با 28 مارس 2024

وزیر نفت در پنجمین همایش CSR وزارت نفت: مسئولیت اجتماعی یک سرمایه‌گذاری عظیم در حوزه منابع انسانی است

مسئولیت اجتماعی از بخش‌های جدیدی در کل کشور به شمار می‌آید که صنعت نفت به آن ورود کرده و به جد، آن را دنبال می‌کند و دستاوردهای آن در این زمینه، اکنون با هشت سال گذشته به همت دکتر طالبیان، بسیار متفاوت است.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت در دومین روز از پنجمین همایش مسئولیت‌های اجتماعی صنعت نفت که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، ۲۴ و ۲۵ دی ماه در باشگاه نفت و نیرو و با حضور سیدامیر طالبیان، مشاور اجتماعی وزیر نفت و حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به صورت وبینار برگزار شد، با بیان این مطلب، اظهار داشت: مشکل کشور ما در حوزه علوم انسانی، این است که دست اندرکاران آن کمتر می‌توانند از کلیات، وارد حوزه عملیاتی شوند و پیشنهادهایی بدهند که به بهبود شرایط کمک کند، اما در صنعت نفت این اتفاق به لطف برخی از جامعه‌شناسان، محقق شد و امروز می‌دانیم که اگر بخواهیم در این صنعت، طرحی را اجرا کنیم، باید در محیط پیرامونی، مردم و طبیعت را مدنظر قرار داده و با آنها دوست باشیم

وی ادامه داد: موضوع مسئولیت اجتماعی در صنعت نفت، یک نهاد مسئول مشاور اجتماعی در سطح وزارتخانه دارد، در شرکت‌ها نیز باید همین رویه برقرار باشد، اما در بعضی از موارد دیده می‌شود که در شرکت‌ها، این بخش فقط تبدیل به یک ستاد و سمت با گریدهای بالا می‌شود، در حالی که شرایط نباید اینگونه باشد، سنجش صلاحیت و توانمندی افراد برای فعالیت در این زمینه الزامی است و باید اطمینان حاصل کنیم که این افراد می‌توانند ما را رشد دهند و تکمیل‌کننده زنجیره باشند.

زنگنه با بیان این که البته نهادهایی هم مانند مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفتخیز و امور بانوان و خانواده صنعت نفت به‌طور مستقیم با این حوزه پیوند دارند، گفت: هر چقدر ما بتوانیم کارها و طرح‌های عمرانی را به دور از فشارها و خواسته‌های سیاسی و منطبق بر منافع بلندمدت مردم منطقه، تعریف کنیم، به‌طور طبیعی اثربخشی این پروژه‌ها و رضایتمندی مردم افزایش می‌یابد و افزون بر آن، ارتباط بین مردم منطقه و صنعت نفت نیز بیشتر و بهتر تقویت می‌شود.

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود، پیشنهاد اختصاص 4 درصد از اعتبارات پروژه‌های بزرگ صنعت نفت برای طرح‌های عمرانی و ایفای مسئولیت‌های اجتماعی را ابتکاری نو و موفق در این صنعت برشمرد و تصریح کرد: این طرح با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شد و امیدواریم به عنوان الگو در دیگر سازمان‌ها نیز مدنظر قرار گیرد که البته در اجرای آن باید تلاش کنیم، باید مطالعات کارشناسی دقیقی روی آن انجام شود.

وی افزود: مطالعه کردن ممکن است چندان هزینه‌ای نداشته باشد ولی درآوردن محورهای عملیاتی از آن، کاری سخت و هزینه‌بر است. به همین دلیل، دقت و تفکر در مطالعات اولیه، پیامدهای بهتری برای ما خواهد داشت.

زنگنه ادامه داد: برای نمونه، در نظر داریم طرحی عظیم با بیش از دو میلیارد دلار هزینه سرمایه‌گذاری شامل زنجیره‌ای کامل از تولید گاز تا پالایش و تفکیک گاز، طرح پتروشیمی و بخش‌های پایین‌دست آن را در غرب کرمانشاه اجرا کنیم، از این رو، به‌منظور اجرای آن و همزمان انجام مطالعات توسعه‌ای منطقه، از همان ابتدا با یک مشاور قرارداد بسته‌ایم تا اثرگذاری این طرح در منطقه، تأثیر آن بر بهبود وضع زندگی مردم و رضایتمندی و اوضاع آینده آنان را بررسی کند.

وزیر نفت با بیان این که اثرگذاری اجتماعی همه طرح‌های صنعت نفت باید به همین طریق، بررسی شود، گفت: بنابراین، لازم است به این منظور، ارتباط ما با دانشکده‌های علوم اجتماعی تقویت شود.؛ چراکه این ارتباط یعنی بکارگیری علم برای بهتر کردن زندگی انسان‌ها که این همان، حوزه فناورانه جامعه‌شناسی است که جامعه را به سمت بهترشدن، رهنمون می‌سازد.

زنگنه، نظام‌نامه ایفای مسئولیت‌ اجتماعی صنعت نفت را اقدام مهمی در این بخش برشمرد و افزود: شاید این طرح در ظاهر شامل بدیهیات باشد، اما وقتی بدیهیات حوزه اجتماعی کنار یکدیگر جمع شود، تحولات زیادی در جامعه رخ می‌دهد.

وزیر نفت با بیان این که سند مسئولیت اجتماعی صنعت نفت به‌عنوان جمع‌بندی از دستاوردهای هشت سال اخیر صنعت نفت است که در زمینه مسئولیت اجتماعی تدوین می‌شود، اظهار کرد: این سند، جمع‌بندی فعالیت‌های صنعت نفت در بازه زمانی هفت تا هشت سال اخیر (دولت‌های یازدهم و دوازهم) در زمینه مسئولیت اجتماعی خواهد بود و برای آینده و دولت بعدی نیز سندی مانا خواهد شد.

وی یکی از بخش‌های مهم در زمینه مسئولیت اجتماعی را توجه به بانوان و کودکان جامعه دانست و گفت: بانوان و کودکان محور تحول در جامعه هستند، از این رو باید به بحث آموزش و اشتغال بانوان توجه زیادی داشت.

وزیر نفت در پایان، با اشاره به این که این همایش، آخرین همایش مسئولیت اجتماعی در این دولت است، تاکید کرد: برای موفقیت در عرصه‌های اجتماعی، باید فکر شده کار و اقدام کنیم؛ ما به‌عنوان خدمتگزاران مردم باید آن‌ها را دوست داشته و هر چقدر می‌توانیم با علاقه به آنان خدمت کنیم که اثر آن از سرمایه‌گذاری‌های عظیم، بسیار بیشتر است.

795 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 654

آخرین اخبار

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت