جمعه 31 فروردين 1403 برابر با 18 آوریل 2024

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران خبر داد؛ ابتکار شرکت انتقال گاز ایران در بازیافت رسوب خطوط لوله

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران از طرح ابتکاری بازیافت رسوب در خطوط لوله گاز خبر داد. به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مهدی جمشیدی دانا، همزمان با روز درختکاری، حفظ محیط زیست را وظیفه همگانی دانست و گفت: با تلاش و ابتکار کارکنان امور بهداشت، ایمنی و محیط زیست منطقه ۱۰ شرکت انتقال گاز ایران، ظروف مناسبی جهت جمع آوری رسوب ها طراحی و ساخته شده است.

جمشیدی دانا افزود: برای نخستین بار در شرکت انتقال گاز ایران بیش از ۴۹ هزار کیلوگرم پسماند جهت استفاده در خوراک کوره های حرارت تولید سیمان، با هماهنگی اداره کل سازمان محیط‌زیست استان بوشهر به کارخانه سیمان کنگان انتقال یافت که صرفه‌جویی مستقیم بالغ بر دو میلیارد و دویست و چهارده میلیون ریال همراه داشت.

وی نابودسازی پسماندهای صنعتی را مهم برشمرد و گفت: با توجه به ارزش حرارتی موادی که در رسوب خطوط لوله وجود دارد، نه تنها برای پذیرنده این رسوبات صرفه اقتصادی خواهد داشت، بلکه در حفاظت و صیانت از محیط‌زیست و به انجام‌رساندن مسوولیت‌های اجتماعی هم بسیار موثر است.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران افزود: به دلیل طراحی نامناسب محل جمع‌آوری پسماندها، همواره جمع‌آوری این پسماندها در عملیات پیگ‌رانی از معضلات بهره‌برداری بوده که علاوه بر آلودگی محیط‌زیست، شکل نامناسبی به محل انجام کار می‌داد که با طراحی و ساخت ظروف مناسب برای جمع آوری، اثرات مطلوبی در جنبه‌های کاری مختلف در حوزه‌های ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست نیز فراهم شده است.

جمشیدی دانا با اشاره به این که فرآیند امحاء مواد، در برگیرنده هزینه قابل توجهی برای شرکت انتقال گاز ایران است، ادامه داد: رسوب‌ها از جمله پسماندهایی است که در ظاهر فاقد ارزش اقتصادی است و می‌بایست پس از جمع‌آوری توسط شرکت‌های مورد تایید سازمان حفاظت از محیط‌زیست، امحاء شود.

وی پسماندها را شامل رسوب‌های فلزی لوله و ته‌مانده‌های مخازن تاسیسات انتقال گاز عنوان کرد که به طور معمول پس از هربار انجام عملیات تمیزکاری خطوط لوله (پیگرانی) و تعمیرات اساسی، جمع‌آوری می شود.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با بیان اینکه این طرح می بایست در سایر مناطق عملیاتی نیز اجرایی شود، اظهار داشت: با در نظر گرفتن حجم پیگ‌رانی‌های سالیانه، استفاده از پسماندها نقش بسزایی در دست‌یابی به رسالت و ماموریت شرکت انتقال گاز ایران که انتقال پاک، ایمن، پایدار و بهره ور گاز طبیعی است، دارد.

جمشیدی دانا در پایان، از مجموعه منطقه ۱۰ عملیات انتقال گاز که با طرح ابتکاری در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی گام برداشته اند، قدردانی کرد.

671 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 691

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت