جمعه 31 فروردين 1403 برابر با 19 آوریل 2024

معاون وزیر نفت در امور گاز در نشست هم‌ اندیشی مدیران حوزه انرژی با مدیران رسانه‌ ها: مصرف گاز در ایران با 12 کشور ثروتمند اروپایی برابری می‌کند

ما سومین تولیدکننده گاز جهان و چهارمین مصرف کننده آن پس از روسیه، آمریکا و چین هستیم و میزان مصرف گاز در ایران تقریبا با 12 کشور ثروتمند اروپا برابری می‌کند!

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در نشست هم‌اندیشی مدیران حوزه انرژی با مدیران رسانه‌ها که با حضور مدیرعامل مدیریت شبکه برق ایران، مدیرکل روابط‌عمومی وزارت نیرو، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رؤسای روابط عمومی شرکت های گاز، توانیر و آب و فاضلاب (آبفا) در محل سالن نشست‌های معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با بیان این مطلب، اظهار داشت: این ارقام نشان می دهد که چرا دغدغه های ما درخصوص مصرف انرژی در کشور به ویژه در حوزه گاز طبیعی افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه عوامل زیادی روی مصرف تاثیرگذار است، افزود: در زمینه مکانیزم‌‌هایی که در تمام دنیا برای کاهش مصرف به کار گرفته می‌شود، در کشور ما کم‌کاری شده و مردم به درستی توجیه نشده‌اند، بنابراین نتیجه این شده که صادرات گاز و توسعه صنایع مهم وابسته به گاز باید متوقف شود.

چگنی با تاکید بر لزوم عزم ملی جهت فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف گاز گفت: در سال جاری نیز شرایط ما به لحاظ تولید و مصرف مطلوب نیست و برای پایداری شبکه مجبوریم محدودیت‌هایی را اعمال کنیم تابتوانیم از فصل سرد عبور کنیم. این در حالی است که به رغم پیش بینی‌ها، امسال فصل سرما زودتر از سال گذشته آغاز و همین باعث شد که میزان مصرف گاز افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: امروز میزان مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری به 480 میلیون مترمکعب رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود 90 میلیون مترمکعب افزایش یافته و همین موضوع باعث شده که محدودیت‌هایی را در حوزه نیروگاهی اعمال کنیم و بخش نیروگاهی به سمت استفاده از سوخت دوم و مایع بروند. به این ترتیب، با افزایش مصرف گازوییل، میزان صادرات محدود می‌شود و بر همین اساس، صادرات گاز به ترکیه و عراق نیز کاهش می یابد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه باید در زمینه مصرف بهینه گاز دقت کنیم تا بتوانیم از زمستان عبور کنیم، خاطرنشان کرد: در حوزه مشترکین دولتی بخش‌نامه‌هایی  صادر شده که مشترکین نسبت به مصرف بهینه اقدام کرده و میزان مصرف گاز خود را کاهش دهند.

چگنی گفت: امیدواریم بتوانیم سوخت مورد نیاز صنایع عمده و نیروگاه‌ها را تامین کنیم؛ چراکه عدم تامین سوخت این دو بخش، تبعات دیگری نیز خواهد داشت؛ در واقع، هر قدر مصرف خانگی بهینه باشد، به حوزه فعالیت صنایع کمک کرده‌ایم.

معاون وزیر نفت در امور گاز وی در ادامه گفت: ما در حال حاضر 25 میلیون مشترک گاز داریم که از این میزان، 76 درصد از مشترکین در سه پله اول مصرف قرار دارند و 50 درصد گاز کشور را مصرف می‌کنند.

معاون وزیر نفت در امور گاز در پایان، متوسط قیمت گاز سه پله اول مشترکین را هر مترمکعب حدوداً 63 تومان عنوان کرد و افزود: هر مشترک در ماه حدود 500 متر مکعب مصرف دارد که با نرخ 63 تومان، 35 هزار تومان در ماه پول گاز می‌پردازند اگر همین میزان گاز را صادر کنیم معادل ارزی آن به نرخ صادراتی، برابر با 3 میلیون و 700 هزار تومان خواهد بود؛ در حالی که ما با رقم بسیار پایین، آن را در منازل مصرف می کنیم.

481 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 841

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت