جمعه 07 ارديبهشت 1403 برابر با 25 آوریل 2024

وزیر نفت در آیین گشایش و آغاز به‌کار طرح‌های گازرسانی و پتروشیمی: گازرسانی به صنایع؛ اشتغال‌زایی و درآمدزایی بسیار مؤثری خواهد داشت

گازرسانی به صنایع، بی‌شک در اشتغال‌زایی و درآمدزایی بسیار مؤثر خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، جواد اوجی، وزیر نفت امروز، چهارشنبه، ۲۰ بهمن‌ماه همزمان با دهمین روز از ایام‌الله دهه مبارک فجر، در آیین گشایش و آغاز به‌کار طرح‌های گازرسانی و پتروشیمی که با حضور رئیس‌جمهوری و در ساختمان مرکزی شرکت ملی گاز ایران برگزار شد، با بیان این مطلب، اظهار داشت: ارزش‌ طرح‌های گازرسانی و پتروشیمی که امروز افتتاح یا عملیات اجرایی آن آغاز شده، ۴۰ هزار میلیارد تومان است که می‌تواند در بحث درآمدزایی برای کشور بسیار سودمند باشد.

وی خطاب به رییس‌جمهوری ادامه داد: با آغاز به‌کار دولت سیزدهم و حَسب دستور جنابعالی (رئیس‌جمهوری)، تأمین سوخت زمستانی به‌عنوان اولویت نخست وزارت نفت در دستور کار قرار گرفت و برنامه‌های کوتاه‌مدت تدوین شد.

اوجی با اشاره به این‌که پارسال مردم در برخی از استان‌های کشور به‌دلیل تأمین‌ نشدن سوخت (گاز یا سوخت مایع) شاهد خاموشی بودند که این مهم به‌دلیل عدم سرمایه‌گذاری رخ داده، تصریح کرد: اما در حال حاضر، با توجه به برنامه‌های انجام‌شده و در دست اقدام وزارت نفت، این مشکل تا حدود زیادی مرتفع شده و در هیچ نقطه‌ای شاهد قطعی گاز نبودیم.

وزیر نفت با بیان این‌که با افزایش سقف مصرف میعانات گازی در پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌های کوچک‌مقیاس و صادرات 2.5 تا ۳ برابری میعانات گازی کمک بزرگی به تولید گاز کرده، اظهار کرد: مصرف گاز در بخش‌های مختلف خانگی، صنایع، نیروگاهی امسال برخلاف تولید با افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی همراه شده است.

وی به تأمین سوخت مایع نیروگاه‌ها به‌عنوان یکی از دغدغه‌های وزارت نفت اشاره کرد و گفت: با افزایش هزینه تانکرهای سوخت‌رسان و ایجاد انگیزه، ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها و صنایع 1.5 میلیارد لیتر بیشتر از پارسال بوده، این در حالی است که در آغاز به‌کار دولت، سقف سوخت مایع نیروگاه‌ها و صنایع ۲۵ درصد کمتر از سال گذشته بود.

در هیچ جای کشور قطعی گاز نداشتیم

اوجی با بیان این‌که اجرایی شدن سوآپ گاز ترکمنستان از مسیر ایران به مقصد آذربایجان به پایداری گاز در شمال شرق کشور کمک کرده، افزود: با تعمیرات و اورهال پالایشگاه‌ها، خطوط انتقال، همچنین استفاده از برخی ترفندها خوشبختانه در هیچ استان و شهرستان کشور قطعی گاز نداشتیم.

وی ادامه داد: اگر گاز صنایع و نیروگاه‌ها هم محدود شده، سوخت مایع با همان قیمت گاز در اختیار آنها قرار گرفته است.

وزیر نفت به اقدام‌های بلندمدت این وزارتخانه برای افزایش تولید گاز کشور اشاره کرد و با بیان اینکه ۶ یا ۷ قرارداد توسعه میدان گازی با شرکت‌های داخلی و خارجی به ارزش 4.5 میلیارد دلار امضا و عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شده، تصریح کرد: اقدام‌های خوبی برای جمع‌آوری گازهای همراه مشعل که به تولید گاز کشور کمک می‌کند، انجام شده است.

اوجی با بیان این‌که پروژه‌های نیمه‌کاره و اولویت‌دار، سرلوحه کار وزارت نفت قرار گرفته، اظهار کرد: به جرأت می‌گویم پروژه‌های تعریف‌شده در منطقه کم برخوردار، اولویت وزارت نفت است.

وی ارزش طرح‌های گازرسانی و پتروشیمی که امروز افتتاح یا عملیات اجرایی آن آغاز شده است را ۴۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: بحث گازرسانی به صنایع جزو اولویت اصلی ماست و بر همین مبنا، امروز ۴۱۱۴ واحد صنعتی به شبکه گازرسانی متصل شده که بی‌شک در اشتغال‌زایی و درآمدزایی بسیار مؤثر خواهد بود.

وزیر نفت در پایان با قدردانی از رئیس‌جمهوری و حمایت ایشان از صنعت نفت ابراز امیدواری کرد که به‌زودی شاهد بازدید رئیس‌جمهوری از طرح‌های پارس جنوبی باشیم.

 

441 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 902

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت