پنج شنبه 30 فروردين 1403 برابر با 17 آوریل 2024

با امضای تفاهم‌نامه:حجم گاز انتقالی سالانه ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از طریق خطوط ایران دو برابر شد

با امضای قرارداد سوآپ گاز، مسیر برای دیگر حوزه‌های همکاری در بخش‌های مختلف از جمله حمل‌ونقل، ‌برق و تجارت و امثال آنها باز و هموار شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، جواد اوجی، وزیر نفت در حاشیه سفر به باکو و امضای تفاهم‌نامه افزایش انتقال گاز ترکمنستان از خاک ایران به مقصد آذربایجان با تأکید بر گسترش روابط با این کشور و بیان این مطلب، اظهار داشت: بر اساس این تفاهم‌نامه، توافق شد حجم گاز انتقالی سالانه ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از طریق خطوط ایران دو برابر شود.

وی ادامه داد: این قرارداد به‌صورت حجمی است و ایران به‌عنوان هزینه سوآپ، (Swap Fee) بخشی از گاز انتقالی را برمی‌دارد.

اوجی در این مراسم که در مرکز فرهنگی ایران در باکو و در آستانه سالروز رحلت امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به این‌که تمامی دستاوردهای کشور مدیون امام خمینی (ره) و خون شهدا است، اظهار کرد: تولید گاز کشور قبل از انقلاب روزانه ۲۵ میلیون مترمکعب بود، اما پس از انقلاب که مستشاران خارجی به‌خصوص آمریکایی‌ها از صنعت نفت ما رفتند، ما به همت متخصصان داخلی روزانه نزدیک یک میلیارد مترمکعب گاز تولید می‌کنیم.

وزیر نفت با تأکید بر این‌که ما بدون حضور متخصصان خارجی این صنعت را توسعه می‌دهیم، به مجموع ذخایر نفت و گاز ایران اشاره کرد و گفت: ما در مجموع ذخایر نفت و گاز در دنیا در جایگاه نخست هستیم و این صنعت اکنون از سوی متخصصان داخلی توسعه داده شده است.

اوجی با اشاره به این‌که در شروع کار دولت سیزدهم، سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان که مورد حمایت مسئولان هر دو کشور بود در دستور کار قرار گرفت، افزود: قرارداد سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان از مسیر ایران پس از چند دور مذاکره در حاشیه اجلاس اکو‍ و با حضور رؤسای جمهوری ایران و آذربایجان در عشق‌آباد امضا و توافق شد از اول ژانویه ۲۰۲۲ تزریق گاز عملیاتی شود که خوشبختانه این مهم رقم خورد.

وی اظهار کرد: با امضای قرارداد سوآپ گاز مسیر برای دیگر حوزه‌های همکاری در بخش‌های مختلف از جمله حمل‌ونقل، ‌برق و تجارت و امثال آنها باز و هموار شده است.

وزیر نفت با بیان این‌که در این سفر با دولتمردان آذربایجان توافق کردیم میدان‌های مشترک ایران و آذربایجان در قالب یک کمیته مشترک برای توسعه، مورد بررسی و مطالعه قرار بگیرند، افزود: تنها جایی که ما خارج از کشور سرمایه‌گذاری کردیم، آذربایجان و میدان شاه‌دنیز است، همین‌طور قرارداد واردات برق از آذربایجان را نیز داریم.

گفتنی است، آذرماه پارسال در حاشیه سران اکو، سه کشور ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان توافق کردند سالانه 1.5 تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان را به جمهوری آذربایجان سوآپ کنند.

این قرارداد که پس از 5 ‌سال توقف مبادلات گازی ایران و ترکمنستان امضا شد، به افزایش پایداری شبکه گاز در شمال شرق ایران منجر می‌شود و مسیر ایران را برای تبدیل شدن به قطب انرژی منطقه هموارتر می‌کند، این در حالی است که امکان افزایش حجم این قرارداد در آینده نیز وجود خواهد داشت.

در این نشست دوجانبه، درباره دیگر موضوعات اقتصادی مورد علاقه طرف‌ها در حوزه‌های انرژی و نفت و گاز، حمل‌ونقل، تجارت دوجانبه و امثال آنها تبادل‌نظر شد.

 

366 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 979

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت