پنج شنبه 09 فروردين 1403 برابر با 28 مارس 2024

وزیر نفت:ایران با ترانزیت و سوآپ نفت و گاز روسیه به هاب انرژی منطقه تبدیل می‌شود

ترانزیت و سوآپ نفت و گاز از روسیه، ایران را به هاب انرژی منطقه تبدیل و درآمدهای ارزی فراوانی نصیب کشور می‌کند.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، جواد اوجی، وزیر نفت که به همراه معاون اول رئیس‌جمهوری و هیأت ایرانی برای شرکت در دومین همایش اقتصادی خزر به روسیه سفر کرده بود، در حاشیه این مجمع با بیان این مطلب و با اشاره به همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه انرژی اظهار کرد: ایران و روسیه به‌عنوان کشورهای صادرکننده گاز همکاری‌های فراوانی در حوزه سوآپ انرژی انجام داده‌اند و در این سفر نیز تفاهم‌های تازه‌ای برای ایجاد تأسیسات و بهره‌برداری از میدان‌های گازی مشترک به امضا رسید.

وی با اشاره به جایگاه شرکت گازپروم روسیه در صنایع نفت و گاز در دنیا، از سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید LNG (گاز طبیعی مایع) و فناوری‌های مرتبط با تأسیسات گازی خبر داد و تصریح کرد: خوشبختانه با این شرکت و شرکت‌های دیگر مذاکرات خوبی انجام شده که سقف تفاهم‌نامه‌های آن تا ۴۰ میلیارد دلار می‌رسد.

اوجی ادامه داد: این شرکت‌ها در میدان‌های نفت و گاز کشورمان سرمایه‌گذاری می‌کنند و هزینه‌های آن را پس از بهره‌برداری از بخش تولید، برداشت خواهند کرد.

ایران؛ پل انتقال فرآورده‌های نفتی و گازی روسیه

وزیر نفت همکاری دو کشور ایران و روسیه در میدان‌های پارس شمالی، کیش و فشارافزایی میدان پارس جنوبی را موضوعی مهم برشمرد و اظهار کرد: در زمینه صادرات گاز به پاکستان و عمان نیز تفاهم‌نامه‌هایی امضا کرده‌ایم و احداث خط لوله صادرات به این دو کشور همسایه به‌صورت مشترک میان ایران و روسیه انجام خواهد شد.

اوجی همکاری ایران با کشورهای حوزه خزر در موضوع نفت و گاز و انرژی را راهبردی خواهند و افزود: قطع گاز صادرات روسیه به اروپا و تغییر شرایط بین‌المللی، سبب شده تا ایران بتواند پل انتقال فرآورده‌های نفتی و گازی روسیه به سایر کشورها باشد و به قطب گازی منطقه تبدیل شود.

ضرورت توسعه همکاری با کشورهای ساحلی حوزه خزر

وی همچنین به موضوع ترانزیت برق نیز اشاره و تصریح کرد: در این زمینه، خطوط انتقال نیرو در کشور ظرفیت مناسبی برای انتقال برق از آذربایجان و ترکمنستان به کشورهای دیگر و حتی سوآپ با کشورمان را فراهم کرده و در این راستا، تلاش می‌کنیم از نظر فنی همه اشکالات این موضوع را نیز رفع و رجوع کنیم.

اوجی اظهار امیدواری کرد که با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری در مسکو و گفت‌وگوهای دو و چندجانبه با کشورهای ساحلی خزر، بتوان مناسبات اقتصادی با کشورهای این منطقه را بیش از گذشته توسعه داد و توافق‌های انجام شده را عملیاتی کرد.

آمادگی ایران برای جذب سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی روسیه در بخش نفت و گاز

وزیر نفت در ادامه، در نشست هم‌اندیشی با ۱۰۰ نفر از فعالان اقتصادی فدراسیون روسیه که در حاشیه دومین همایش اقتصادی خزر برگزار شد، از آمادگی دولت ایران برای جذب سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی روسیه در بخش نفت و گاز، مشارکت در میدان‌ها، سوآپ فرآورده‌های نفتی و صادرات محصولات پتروشیمی نیز خبر داد.

اوجی به تفاهم‌نامه‌های موجود به ارزش ۴۰ میلیارد دلار میان دو کشور ایران و روسیه اشاره و اظهار کرد: دولت ایران برای سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی روسیه در بخش نفت و گاز، مشارکت در میدان‌ها، سوآپ فرآورده‌های نفتی و صادرات محصولات پتروشیمی آماده است.

شایان ذکر است که دومین همایش اقتصادی خزر با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران و نخست وزیران چهار کشور ساحلی دیگر در شهر مسکو برگزار شد.

335 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 1058

آخرین اخبار

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت