جمعه 10 فروردين 1403 برابر با 29 مارس 2024

با امضای تفاهم‌نامه‌ بین شرکت ملی گاز ایران و دانشگاه مالک اشتر؛ پروژه ملی ساخت کنتورهای هوشمند گاز عملیاتی شد

تفاهم‌نامه هوشمندسازی توزیع و اندازه‌گیری گازطبیعی به منظور اجرایی شدن پروژه ملی ساخت کنتورهای هوشمند گاز به امضا رسید.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه هوشمندسازی توزیع و اندازه‌گیری گازطبیعی بین شرکت ملی گاز ایران و دانشگاه صنعتی مالک اشتر که با حضور سردار قاسم تقی‌زاده، ریاست این دانشگاه و جمعی از مدیران ارشد صنعت نفت و گاز برگزار شد، با اعلام این خبر، اظهار کرد: این پروژه در راستای تفاهم‌نامه‌ای که بین وزرای نفت و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گذشته انجام شده، اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: در این تفاهم‌نامه، مقرر شده صنعت تخصصی و فنی بسیار کلیدی نفت بتواند از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های وزارت دفاع استفاده کند.

چگنی با بیان این‌که صنعت دفاعی کشور از صنایع پیشرو و افتخار آفرین است و نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد، گفت: امروزه شاهد هستیم این صنعت توانسته ظرفیت‌های علمی و پژوهشی را با دارا بودن متخصصین و کارکنان توانمند خود، ارتقا داده و به تکنولوژی‌های مهمی دست پیدا کند.

معاون وزیر نفت در امور گاز، افزود: صنعت دفاعی کشور نشان داده با فرماندهی رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) و فرماند‌هانی که در دوران دفاع مقدس، مدیریت جنگ را برعهده داشتند، با وجود تحریم‌های ظالمانه توانسته در ساخت بسیاری از تجهیزات به خودکفایی برسد و در این راستا، الگوی دیگر صنایع برای ارتقا و پیشرفت باشد.

چگنی در ادامه سخنان خود، با بیان این‌که با توجه تلاش‌های صورت گرفته هنوز در زمینه ساخت اقلام مورد نیاز صنعت نفت به خصوص کنتورهای هوشمند، نیازمند یک سری از اقلام‌ تخصصی و فنی هستیم، بیان کرد: امیدواریم از تجربیات این صنعت استفاده و بهره لازم را ببریم تا بتوانیم این طرح مهم و راهبردی را  که می‌تواند صنعت گاز را به یک اطمینان خاطر در زمینه مصرف بهینه گاز با توجه به ناترازی گاز برساند، به سرانجام برسانیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: بیش از 30 میلیون واحد، 98 درصد جمعیت شهری و 90 درصد جمعیت روستایی کشور از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند و مجموعه شرکت ملی گاز ایران به طور شبانه‌روزی در حال خدمت و جهاد مستمر در زمینه گازرسانی به مشترکین عزیز است.

وی در پایان، با اشاره به این‌که مصرف گاز در کشور بالاتر از متوسط جهانی است، گفت: با توجه به این مهم، عملیاتی شدن این طرح بسیار حائز اهمیت بوده؛ چراکه نصب کنتورهای هوشمند گاز در سطح کشور علاوه بر کنترل مصرف، به مدیریت مناسب ناترازی گاز نیز کمک شایانی می‌کند.

سرریز دانش بومی در فناوری نظامی در خدمت پروژه‌های ملی

در ادامه این نشست، سردار سرتیپ پاسدار، قاسم تقی‌زاده، رئیس دانشگاه مالک اشتر، با ارائه توضیحاتی درباره ظرفیت‌های این دانشگاه در عرصه اجرای پروژه‌های علمی کشور، گفت: دانشگاه مالک اشتر با بهره‌گیری از ظرفیت بالایی از سرمایه انسانی مجرب ازجمله، بیش از 300 عضو هیئت علمی در مقاطع مختلف و همچنین محققان توانمند، توان بالایی در اجرای پروژه‌های ملی از خود نشان داده است. همچنین آزمایشگاه‌های دانشگاه از مجهزترین آزمایشگاه‌ها در مجموعه‌های علمی و دانشگاهی کشور است و همین امر سبب شده تا این دانشگاه متفاوت از دیگر دانشگاه‌ها و مراکز علمی، پژوهش‌محوری را به آموزش‌محوری ارجحیت دهد.

رئیس دانشگاه مالک اشتر با تأکید بر این‌که در حال حاضر، این دانشگاه 158 پروژه بدیع را هم در جهت رفع نیازهای دفاعی- نظامی نیروهای مسلح و هم به منظور اجرای پروژه‌های بزرگ ملی در دست اجرا دارد، گفت: به لطف خداوند متعال و تلاش و همت مجموعه ارکان دفاعی کشور، به سطحی از پیشرفت در دانش و فناوری نظامی دست یافته‌ایم که  امکان مقابله با هرگونه تهدید خارجی را با استفاده از توان و تسلیحات بومی خواهیم داشت. از این رو، در حال حاضر اولویت ما سرریز این دانش و فناوری نظامی در عرصه خدمات عمومی و پروژه‌های ملی و نیز پاسخگویی به نیازهای کشور در دیگر بخش‌ها است.

سردار تقی‌زاده در پایان، گفت: همکاری با شرکت ملی گاز ایران در راستای اجرای پروژه هوشمندسازی کنتورهای گاز به عنوان یک پروژه ملی باعث افتخار ما و ازجمله، مهم‌ترین اقداماتی است که مجموعه دانشگاه مالک اشتر در سال‌های اخیر بر عهده گرفته و امیدواریم با انجام موفقیت آمیز این پروژه، اعتماد به وجود آمده را تثبیت کنیم.

325 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 1057

آخرین اخبار

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت