پنج شنبه 06 ارديبهشت 1403 برابر با 25 آوریل 2024

وزیر نفت در جلسه کارگروه هماهنگی و تامین پایدار سوخت زمستانی سال 1401 بیان کرد: گاز خانگی قطع نشده اما شمال شرق کشور افت فشار داشته است

با وجود سرمای بی‌سابقه در کشور، قطعی گاز تاکنون در بخش خانگی رخ نداده، اما افت فشار در شمال شرق کشور رقم خورده است. لذا برای حفظ جریان پایدار گاز در مناطق شمال شرقی کشور نیاز است هموطنان در استان‌های مختلف به توصیه‌های صادر شده از سوی وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران در فرآیند مدیریت مصرف عمل کنند.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران؛ جواد اوجی در جلسه کارگروه هماهنگی و تامین پایدار  سوخت زمستانی سال 1401 که روز جمعه 23 دی ماه با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، معاونین وزیر نفت در چهار شرکت اصلی از جمله مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و جمعی از مدیران شرکت ملی گاز ایران در مرکز کنترل و راهبری شرکت ملی گاز ایران (دیسپچینگ) برگزار شد، با بیان این مطلب، گزارشی به معاون اول رئیس جمهور، از وضعیت تولید گاز و سوخت‌رسانی در کشور، ارایه کرد. 

وی با اشاره به این‌که برودت دما سراسر کشور را فراگرفته، گفت: کاهش دمای شدید و سرمای طولانی مدت، گستره‌ای به اندازه شرق تا غرب کشور را در برگرفته به نحوی که در روزهای اخیر شهرستان فریمان در خراسان رضوی دمای منفی 28 درجه و شهرستان سراب در آذربایجان شرقی دمای منفی 25 درجه را تجربه کرده‌اند و میانگین دمای 20 استان کشور منفی 10 درجه ثبت شده است.

ترکمنستان در تامین داخلی به مشکل خورده، سوآپ قطع شد

وزیر نفت با بیان این‌که سرمای هوا سبب شده تا کشور ترکمنستان در گازرسانی به بخش خانگی خود دچار مشکل شود و حتی در برخی موارد قطعی گاز خانگی در عشق‌آباد گزارش شده، گفت: با وجود اینکه سوآپ گازی با ترکمنستان که بخشی از گاز در استان‌های شمالی را تامین می‌کرد، قطع شده، اما همکاران من در استان‌های شمالی کشور با تغییری که در آرایش خطوط فشار قوی گاز در آن منطقه داده‌اند، تا این لحظه اجازه نداده‌اند که گاز هم‌وطنان قطع شود.

وی افزود: علیرغم سرمای شدید و مستمر در روزهای اخیر، به واسطه تلاش شبانه‌روزی همکاران ما در بخش‌های مختلف وزارت نفت، به خصوص شرکت ملی گاز ایران، تاکنون در هیچ یک از نقاط کشور در بخش خانگی و تجاری گزارش قطع گاز نداشتیم و در بدترین حالت، افت فشار در مناطق شمال شرق رخ داده است.

رکورد جدید در تولید و فرآورش روزانه گاز

اوجی در ادامه، به ثبت رکورد جدید در تولید گاز در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر روزانه 990 میلیون مترمکعب گاز خام در کشور تولید می‌شود و همه سکوها و میادین مستقل و مشترک گازی با تمام ظرفیت در حال خدمت رسانی هستند و هیچ مشکلی در بخش تولید وجود ندارد.

وزیر نفت در رابطه با فرآورش گاز در پالایشگاه‌های گازی گفت: گاز تولید شده در 21 پالایشگاه گازی کشور با تمام توان در حال فرآورش است تا در اختیار خطوط انتقال قرار گیرد. براین اساس 848 میلیون مترمکعب گاز فرآورش شده به صورت روزانه در اختیار خطوط انتقال هستند که این هم به نوبه خود یک رکورد جدید است.

سردترین شب سال با 685 میلیون مترمکعب مصرف خانگی

وزیر نفت با تاکید بر این‌که گاز مصرفی بخش خانگی در پنجشبنه شب، معادل 4 میلیون بشکه نفت است، گفت: با توجه به شدت برودت هوا در شامگاه پنجشنبه (22 دی)، این شب می‌تواند عنوان سردترین شب سال را از آن خود کند؛ شبی که مصرف گاز در بخش خانگی، از مرز 685 میلیون مترمکعب عبور کرد.

وی با اشاره به آن‌که سرمای شدید هوا تا اواسط هفته آینده تداوم خواهد داشت و به همین دلیل، به همکاری هموطنان عزیز در مدیریت مصرف بهینه گاز نیاز داریم، گفت: دمای رفاه بین 18 تا 21 درجه است و امیدواریم مردم در منازل خود این بازه را حفظ کنند و اگر هوا سرد است از لباس بیشتر در منزل استفاده کنند تا دیگر هموطنان به ویژه ساکنان منتاطق شمال کشور که در انتهای خطوط انتقال گاز هستند، شاهد افت فشار یا خدای نکرده قطع گاز نباشند.

امیدواریم نیازی به استفاده از  نفت سفید و کپسول گاز مایع نباشد

اوجی درپایان، خاطرنشان کرد: تدابیر لازم همچون تهیه و توزیع نفت سفید و کپسول گاز مایع در کشور برای موارد اضطراری انجام شده است؛ البته امیدواریم که با همکاری مردم نیازی به این موارد نباشد. اما در هر حال، همه همکاران من در چهار شرکت اصلی وزارت نفت تا هفته‌های آینده در آماده‌باش کامل و در حال مدیریت مصرف گاز در کشور هستند.

239 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 1130

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت