جمعه 14 ارديبهشت 1403 برابر با 03 می 2024

صنعت گاز ایران؛ نماد 44 سال پیشرفت و باور به دانش بومی

صنعت گاز کشور از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون پیشرفت‌های شگرفی داشته که در برخی موارد، مانند ساخت پالایشگاه و بومی‌سازی تجهیزات مورد نیاز، یک حرکت صعودی از صفر تا صد رقم خورده است.

نگاهی به آمار ارائه شده از سوی معاون وزیر نفت در امور گاز در رابطه با پیشرفت‌ها و دستاوردهای صنعت گاز در 4 دهه گذشته، این واقعیت را عیان می‌کند که صنعت گاز ایران، پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تکیه بر دانش مهندسان ایرانی، بر قله خدمت رسانی به مردم ایستاده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تبریک ایام مبارک دهه فجر و چهل و چهارمین سال‌روز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در تشریح اقدامات انجام شده در صنعت گاز کشور در مقایسه با پیش از انقلاب، گفت: اقداماتی که پس از انقلاب اسلامی ایران در صنعت گاز کشور انجام شده دستاوردهای چشمگیری را برای کشور به ارمغان آورده است، تاجایی که مقایسه وضعیت گازرسانی و اقدامات این صنعت پس از انقلاب به نسبت پیش از انقلاب، به نوعی حاکی از جهش صعودی از نقطه صفر به سمت قله‌های پیشرفت است.

معاون وزیر نفت در امور گاز در تشریح این اقدامات، گفت: ظرفیت پالایش گاز، پیش از انقلاب روزانه 36 میلیون مترمکعب  بود که پس از انقلاب به بیش از یک میلیارد و 55 میلیون مترمکعب در روز رسید. این در حالی است که میزان خطوط انتقال پرفشار گاز که تا پیش از انقلاب، 2900 کیلومتر بود، امروز به بیش از به 38500 کیلومتر رسیده است.

وی ادامه داد: ایستگاه‌های تقویت فشار گاز از 8 ایستگاه به 88 ایستگاه افزایش پیداکرده، ضمن آن‌که قبل از انقلاب 18 نیروگاه از گاز استفاده می‌کردند که پس از انقلاب، این عدد به 99 نیروگاه رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در رابطه با مقایسه میزان گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور قبل و پس از انقلاب گفت: پیش از انقلاب، 5 شهر کشور از نعمت گاز بهره‌مند بودند که اکنون این عدد به 1226 شهر رسیده و به لحاظ درصد، بیش از 98 درصد خانوارهای ساکن شهرهای کشور از نعمت گاز بهره‌مند شده‌اند.

چگنی با بیان این‌که در روستاها نیز قبل از انقلاب فقط به یک روستا گازرسانی شده بود، تصریح کرد: این در حالی است که پس از انقلاب، مجموع روستاهایی که از نعمت گاز بهره‌مند شده‌اند به ۳۶ هزار و ۶۱۴ روستا رسیده که حدود 86 درصد  از خانوارهای ساکن روستاهای کشور را شامل می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، این افزایش در بخش شبکه گاز شهری و روستایی نیز چشمگیر است. به نوعی که پیش از انقلاب شبکه گاز شهری و روستایی در مجموع 2050 کیلومتر بود و پس از انقلاب طول شبکه گاز شهری و روستایی به 426 هزار و 755 کیلومتر رسیده است.

معاون وزیر نفت در امور گاز در ارتباط با اقداماتی که پس از انقلاب در صنعت گاز پایه‌گذاری و انجام شده، گفت: برخی از اقدامات در صنعت گاز هستند که پس از انقلاب انجام شده که ازجمله این موارد، می‌توان به بحث ذخیره‌سازی اشاره کرد؛ این در حالی است که اکنون ما 2 مخزن شوریجه و سراجه را داریم که در ایام سرد به خصوص در زمستان امسال مورد استفاده قرار گرفته و بیش از 23 میلیارد مترمکعب گاز در این مخازن ذخیره شده است.

معاون وزیر نفت در امور گاز سهم گاز از سبد انرژی کشور را بیش از 70 درصد عنوان کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین عرصه‌های دستاوردهای صنعت گاز پس از انقلاب اسلامی، تکیه به سرمایه انسانی و دانش مهندسان و متخصصان ایرانی است. به نحوی که اگر پیش از انقلاب، این صنعت وابسته به متخصصان خارجی بوده، امروز شاهد این هستیم که مهندسان و متخصصان ایرانی صفر تا صد صنعت گاز در عرصه‌های مختلف از ساخت پالایشگاه تا خطوط انتقال و ایستگاه‌های تقویت و تقلیل فشار را طراحی و اجرا می‌کنند.

چگنی در پایان، اظهار کرد: همچنین در موضوع تعمیرات اساسی و تأمین تجهیزات نیز این قاعده پابرجاست تا جایی که می‌توان گفت بیش از 90 درصد تجهیزات مورد نیاز صنعت گاز کشور در داخل طراحی، تولید و به کارگیری می‌شود.

262 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 1150

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت