جمعه 10 فروردين 1403 برابر با 28 مارس 2024

وزیر نفت در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی: ظرفیت بالای شرکت ملی گاز ایران در استفاده از توانمندی‌ شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی

صنعت گاز که صنعتی خودکفا است، هم‌اکنون بالغ بر 80 درصد تجهیزات و تولیدات طرح‌های خود را از سوی شرکت‌های داخلی تامین می‌کند که این مهم، نشان از ظرفیت بالای شرکت ملی گاز ایران در این حوزه دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران؛ جواد اوجی، وزیر نفت در آئین گشایش بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی که روز چهارشنبه 27 اردیبهشت‌ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، ضمن خوشامدگویی به مهمانان داخلی و خارجی و تقدیر از حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان کشوری، صنعتگران، سازندگان و همه پیمانکاران و شرکت‌های داخلی و خارجی، با بیان این مطلب، اظهار کرد: این نمایشگاه فراتر از یک رویداد متداول نمایشگاهی است؛ چراکه مانند یک نقطه ثقل، زمینه همکاری همه فعالان داخلی و بین‌المللی صنعت نفت را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: این رویداد بزرگ در واقع، یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های نفت خاورمیانه و جهان به شمار می‌آید که با وجود شرایط تحریم‌های ظالمانه صنعت نفت و گاز، هر ساله پر رونق‌تر از سال‌های گذشته برگزار می‌شود.

حضور 200 شرکت خارجی در نمایشگاه امسال

وزیر نفت با بیان این‌که حضور ۲۰۰ شرکت خارجی در این نمایشگاه، نشان از تقویت دیپلماسی انرژی در دولت مردمی دارد، افزود: در این نمایشگاه ضمن ارائه توانمندی و دستاوردهای فعالان صنعت نفت اعم از پیمانکاران، سرمایه‌گذاران، سازندگان، شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها، شرکت‌های بهره‌برداری و ... در زنجیره بالادست و پایین دست صنعت نفت، نیازها و چالش‌های هر بخش ارائه  و زمینه مذاکره و همکاری‌های تجاری در این صنعت فراهم می‌شود.

اوجی در ارتباط با میزان مشارکت شرکت‌های داخلی و خارجی در نمایشگاه امسال، گفت: امسال شاهد رشد مشارکت ۳۵    درصدی در بخش شرکت‌های داخلی و ۱۰۰ درصدی شرکت‌های خارجی هستیم.

اوجی با اشاره به حضور الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه در نمایشگاه و بازدید از غرفه‌های صنعت نفت و گاز گفت: در حاشیه این نمایشگاه نشست‌های B 2 B شرکت‌های ایرانی و روسیه برگزار شد.

وی با بیان این‌که شعار نمایشگاه امسال «تولید فناورانه، مصرف بهینه» است که با الهام از بیانات رهبر معظم انقلاب در راستای مهم‌ترین اولویت‌های صنعت نفت انتخاب شده، افزود: تلاش شده تا در موضوع تولید، فناوری و بهینه سازی مصرف، اقدامات قابل توجهی با استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان انجام شود.

اوجی تاکید کرد: ایران با ۱۵۴ میلیارد بشکه نفت قابل برداشت و ۳۳ تریلیون مترمکعب گاز قابل برداشت، بالاترین ذخایر مجموع نفت و گاز را در اختیار دارد.

وی با اشاره به این‌که تولید کنونی نفت خام کشور روزانه ۳ میلیون بشکه، گازطبیعی روزانه یک میلیارد مترمکعب، ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی کشور روزانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه و ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی سالانه حدود ۹۵ میلیون تن است؛ گفت: بر این اساس، تمهیداتی اندیشیده‌ایم که تحریم‌های ظالمانه نتواند ما را از توسعه حداکثری صنعت نفت و گاز محروم کند، به‌طوری که می‌توان گفت در همه بخش‌های صنعت نفت، خودکفا هستیم.

عدم تناسب تولیدات نفتی و گازی با سطح ذخایر ایران

اوجی اظهار داشت: توسعه میادین نفت و گاز و تکمیل زنجیره ارزش علاوه بر تامین انرژی کشور، یکی از پربازده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی است.ه شمار می‌آید.

وی با اشاره به این‌که تولیدات نفتی و گازی متناسب با سطح ذخایر ایران نیست، گفت: متأسفانه با عدم تولید متناسب و شدت مصرف انرژی، دچار عدم النفع بالایی هستیم اما می‌توان با اقدامات کوتاه‌مدت در عرضه و تقاضا، جهش قابل توجه اقتصادی در کشور ایجاد کرد .

وزیر نفت ادامه داد: افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز نه ‌تنها مزیت اقتصادی است؛ بلکه سبب فعال شدن سایر بخش‌های کشور می‌شود؛ ضمن آن‌که یک ابزار امنیتی و سیاسی است که به عنوان عامل بازدارنده، می‌تواند سبب اقتدار کشور شود.

اوجی به موضوع فناوری و مصرف بهینه نیز اشاره کرد و افزود: در موضوع توسعه فناوری و دانش‌بنیان‌ها، توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته و همچنین ممنوعیت خرید خارج ۱۵۰ کالای صنعت نفت نیز اجرایی شده است.

بهره‌برداری از ۱۵ میلیارد دلار پروژه صنعت نفت در سال جاری

وزیر نفت با بیان این‌که تقریباً در همه بخش‌های صنعت نفت خودکفا هستیم و به موازات افزایش تولید، افزایش صادرات داشته‌ایم، گفت: صادرات نفت و میعانات گازی در حال حاضر، به ۲ برابر شروع دولت سیزدهم رسیده است.

اوجی بیان کرد: به گواه بانک مرکزی، رشد اقتصادی بخش صنعت نفت بالاترین رشد در میان سایر بخش‌ها را داشته است.

وی با بیان این‌که در سال ۱۴۰۲ در تلاشیم تا ۱۵ میلیارد دلار پروژه صنعت نفت را افتتاح و به بهره‌برداری برسانیم، ادامه داد: مهم‌ترین این طرح‌ها، طرح توسعه میادین نفت و گاز از جمله فاز ۱۱ پارس جنوبی، فاز اول میدان نفت آزادگان جنوبی است. همچنین ۱۲ طرح‌های پتروشیمی نیز وجود دارد و صنعت پالایشگاهی نیز ارتقا خواهند داشت. از سوی دیگر گازرسانی به شهرها از طرح‌های مهم است که در مجموع، این طرح‌ها ۱۵ میلیارد دلار می‌شود.

وزیر نفت با تاکید بر این‌که سهم سازندگان داخلی در تامین تجهیزات طرح‌های نیمه تمام بیش از ۸۰ درصد است، ادامه داد:ما در حال حاضر، ظرفیت خوبی برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت داریم، ضمن آن‌که حدود ۱۶۰ میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری ایجاد کرده و از همه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دعوت می‌کنیم که در این طرح‌ها مشارکت کنند.

به گفته وی، ‌در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۲ میلیارد دلار طرح‌های نیمه‌کاره نفتی و گازی به بهره‌برداری رسید که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پالایشگاه گازی فاز ۱۴ پارس جنوبی با افزایش 50 میلیون مترمکعبی گاز شیرین، فاز ۲ پالایشگاه آبادان با ۲۱۰ هزار بشکه نفت و افتتاح پالایشگاه گاز هویزه با هدف جمع‌آوری گازهای همراه اشاره کرد.

حدود 4 برابر شدن تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت

وی با بیان این‌که تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت در دولت سیزدهم ۳.۷ برابر شده، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان از ۱۵۰ شرکت به ۵۵۰ شرکت افزایش پیدا کرده است .

اوجی ادامه داد: در مورد بهینه‌سازی و لزوم مدیریت ناترازی برای کنترل تقاضا باید اقدام شود. سالانه بالغ بر ۸۰ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌شود و این باعث بد مصرفی است.

وزیر نفت تاکید کرد: صادرات گاز کشور معادل ۶ درصد گاز تولیدی کشور است، اما همین میزان صادرات ۶ میلیارد دلار درآمد برای کشور داشته که بیش از فروش ۹۶ درصد تولیدی است که در داخل به مصرف می‌رسد.

وی ادامه داد: به‌موازات توسعه بالادست و پایین‌دست، حمایت از راهکارهای بهینه‌سازی در دستور وزارت نفت قرار گفته است. حمایت مالی از اجرای طرح‌های بهینه‌سازی از طریق فعال‌سازی رفع موانع تولید با استفاده از ماده ۱۲، افتتاح حساب ویژه بهینه سازی مصرف انرژی و تاسیس صندوق بهینه سازی مصرف انرژی از مهم‌ترین این اقدامات است.

اوجی تصریح کرد: در رابطه با کنترل مصرف انرژی در دولت سیزدهم با وجود تشدید تحریم‌های ظالمانه، رکوردهای مطلوبی برای تولید و صادرات نفت، میعانات گازی، محصولات پالایشگاهی و پتروشیمی داشته‌ایم.

به گفته وزیر نفت، به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در مدیریت مصرف، امروز شاهد میزان بالای شدت مصرف انرژی هستیم.

لازم به ذکر است؛ بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از 27 تا 30 اردیبهشت‌ماه سال جاری در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. در این نمایشگاه ۱۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۰۰ شرکت خارجی از ۱۳ کشور جهان شامل روسیه، چین، آلمان، فرانسه، عمان و... حضور دارند.

217 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 1224

آخرین اخبار

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت