جمعه 31 فروردين 1403 برابر با 19 آوریل 2024

معاون وزیر نفت در امور گاز در دیدار با معاون وزیر نفت عراق پیشنهاد داد: صادرات خدمات فنی و مهندسی شرکت ملی گاز ایران به عراق

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در دیدار با معاون وزیر نفت عراق ضمن تشریح توانمند‌ی‌های بومی صنعت گاز ایران، این شرکت را به لحاظ دانش فنی و توان مهندسی، بهترین گزینه برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای و زیرساختی گاز در عراق دانست و بر آمادگی این شرکت برای صادرات این خدمات به منظور اجرای پروژه‌های گازی عراق در کنار صادرات گاز به این کشور، تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، در حاشیه دومین روز از بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در دیدار با لیث عبدالحسین الشاهر، معاون وزیر نفت عراق و هیأت همراه در غرفه شرکت ملی گاز ایران، با بیان این مطلب و تأکید بر روابط حسنه دو کشور در ابعاد مختلف، گفت: توافقات خوبی روی قیمت صادراتی گاز به عراق صورت گرفته و قیمت‌ها به نفع دو کشور است؛ امیدواریم صادرات گاز بر اساس قراردادهای موجود، همچنان ادامه یابد.

وی برای انجام و تکمیل پروژه‌های گازی عراق اعلام آمادگی کرد و گفت: ایران ظرفیت‌های فنی و مهندسی بسیار خوبی دارد، ضمن آن‌که تجهیزات بسیاری از پروژه‌ها تولید داخل کشور است.

چگنی با بیان این‌که شرکت ملی گاز ایران رأساً مجری اجرای پروژه‌های گازی است، توضیح داد: در حال حاضر، حدود ۲۰ میلیارد دلار پروژه برای این طرح‌ها تعریف شده که ازجمله می‌توان به اجرای پروژه خط یازدهم سراسری به طول ۳ هزار کیلومتر که از سوی شرکت مهندسی و توسعه شرکت ملی گاز ایران در حال اجراست، اشاره کرد. 

معاون وزیر نفت در امور گاز ادامه داد: نکته مهم این‌که تمامی تجهیزات مورد نیاز صنعت گاز با دانش داخلی و بومی ایرانی انجام می‌شود و این اقدامات حاکی از توان بالای شرکت ملی گاز ایران در اجرای پروژه‌هاست؛ در واقع، این توان فنی می‌تواند برای مشارکت در پروژه‌های گازی کشور دوست و همسایه ما، عراق نیز به کار گرفته شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، اطلاعات آماری از شرکت ملی گاز ایران ارائه کرد و گفت: گازرسانی به حدود ۲۷ میلیون مشترک خانگی، ۱۰۰ نیروگاه، ۳۴ هزار صنعت که از خدمات گاز بهره‌مندند و بالای ۹۸ درصد شهرها و ۸6 درصد روستاهای ایران به گاز دسترسی دارند، تنها بخشی از تلاش شبانه‌روزی این شرکت برای خدمت‌رسانی به مردم و کمک به اقتصاد کشور است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به ۳۹ هزار کیلومتر شبکه گاز پرفشار و ۴۲۰ هزار کیلومتر شبکه گاز شهری که در دنیا بی‌نظیر است، تصریح کرد: ۲۱ پالایشگاه گازی و ۹۰ ایستگاه تقویت فشار، از دیگر مواردی هستند که به کمک این شبکه گازی بی‌نظیر در حال خدمت‌رسانی هستند.

به گفته چگنی، بیش از ۳۵۰ کمپرسور وظیفه انتقال گاز را برعهده دارند و گاز تحویلی به شبکه، به روزانه ۸۵۰ میلیون متر مکعب می‌رسد و این، یعنی، شرکت ملی گاز ایران شبکه و زیرساخت بسیار قوی دارد؛ ضمن این‌که زیست‌بوم و جغرافیای ایران بسیار متنوع است و نقاط سردسیرو گرمسیر متنوعی دارد که اجرای طرح‌های گازرسانی به این مناطق دانش و توان فنی بالایی را می‌طلبد.

چگنی همچنین به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گاز ایران اشاره کرد و گفت: این شرکت فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در صنعت گاز فراهم کرده که از جمله، می‌توان به تاسیسات LNG و Mini LNG اشاره کرد.

در ادامه این دیدار، لیث عبدالحسین الشاهر، معاون وزیر نفت عراق نیز با تشکر از میزبانی شرکت ملی گاز ایران گفت: ایران  از منظر منابع گازی در جایگاه دوم جهان و این جایگاه برای همسایگان بسیار مهم است.

الشاهر در پایان، به موضوع واردات گاز از ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود خط لوله گاز بین ایران و عراق، امیدواریم که واردات گاز از ایران با همکاری دو طرف بیشتر شود و این واردات می‌تواند در خصوص LPG هم تقویت شود.

203 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 1223

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت