پنج شنبه 09 فروردين 1403 برابر با 28 مارس 2024

با اجرای قرارداد واردات گازطبیعی از ترکمنستان رخ می‌دهد؛ افزایش سهم تجارت گازی ایران در منطقه

به‌زودی قرارداد گازی میان ایران و ترکمنستان به امضا خواهد رسید؛ بر اساس این قرارداد، واردات روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز از ترکمستان در همین ماه آغاز می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، جواد اوجی، وزیر نفت بعدازظهر امروز، سه‌شنبه، نهم خردادماه در حاشیه دیدار خود با باتیر آمانوف، رئیس کنسرسیوم دولتی ترکمن‌گاز که با حضور مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و جمعی از مدیران صنعت نفت، انجام شد، با بیان این‌که امروز بالاترین مقام کشور ترکمنستان، با رئیس‌جمهوری ملاقات و گفت‌وگو می‌کند، اظهار کرد: خوشبختانه با آغاز دولت مردمی سیزدهم، سوآپ گاز را طی قراردادی با جمهوری آذربایجان با حجم سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب آغاز کردیم.

افزایش سهم تجارت گازی در منطقه

وی با بیان این‌که بدین ترتیب، با توافق طرفین، حجم سوآپ گاز از یک سال پیش، حدود دو برابر شد، ادامه داد: به‌زودی قرارداد واردات گاز ایران از ترکمنستان امضا می‌شود که بر اساس آن، ایران از همین ماه (خرداد) واردات روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز را آغاز می‌کند.

ترکمنستان چهارمین کشور دارنده منابع گازی جهان است و ایران هم ظرفیت دریافت روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب گاز را به‌منظور واردات و انتقال در مرزهای خود دارد؛ از این رو، بنا داریم سهم تجارت گازی (سوآپ، ترانزیت، خرید و فروش) خود در منطقه را افزایش دهیم، این موضوع می‌تواند برای هر دو کشور مزایای زیادی به همراه داشته باشد.

تسویه بدهی گازی ۱.۶ میلیارد دلاری دولت قبل به ترکمنستان

وزیر نفت با اشاره به بدهی قدیمی ایران به ترکمنستان بابت واردات گاز، تصریح کرد: هم‌اکنون اصل بدهی یک میلیون و ۶۵۰ میلیون دلاری که مربوط به دولت گذشته بوده، از سوی دولت سیزدهم با مشارکت بانک مرکزی ایران به‌صورت کامل پرداخت شد؛ این موضوع یکی از اصلی‌ترین محورهای مذاکره بین دو کشور در حوزه انرژی بود.

امضای اسناد همکاری ایران و ترکمنستان در حوزه انرژی

اوجی با یادآوری این‌که با واردات گاز از ترکمنستان شاهد تقویت فشار شبکه گازی در شمال شرق کشور خواهیم بود، یادآور شد: امروز در مذاکرات خود با طرف ترکمنستانی در زمینه توسعه میدان‌های نفت و گاز و صدور خدمات فنی و مهندسی مذاکرات مطلوبی داشتیم که اسناد این تفاهم‌ها بعدازظهر امروز در حضور رؤسای‌جمهوری دو کشور امضا خواهد شد.

افزایش ۳۰ تا ۴۰ میلیون مترمکعبی گاز در سال ۱۴۰۲

وی با تأکید بر این‌که وزارت نفت برای مقابله با ناترازی حدود روزانه ۲۴۰ میلیون مترمکعبی گاز در کشور، راهکارهای زیاد و مختلفی را در پیش گرفته، اظهار کرد: در حوزه افزایش تولید گاز خوشبختانه قراردادهای خوبی در زمینه توسعه میدان‌های گازی مستقل و مشترک امضا شده است.

اوجی تأکید کرد: امسال نیز پیش‌بینی می‌کنیم ۳۰ تا ۴۰ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور افزوده شود، در همین حال شتاب‌بخشی به اجرای پروژه‌های ذخیره‌سازی گاز از آغاز دولت سیزدهم به‌طور جدی به‌ویژه در منطقه شمال شرق در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته وی، این مهم از آن رو است که به علت نبود سرمایه‌گذاری در حوزه ذخیره‌سازی، در سال‌های اخیر به‌ویژه در مناطق بزرگ مصرفی کشور در فصول سرد سال با مشکل ناترازی گاز روبه‌رو هستیم.

وزیر نفت همپوشانی (لوپ کردن) خطوط لوله انتقال گاز، احداث خطوط لوله تقویتی و ذخیره‌سازی گاز در تأسیسات روسطحی را از دیگر اقدامات وزارت نفت برای جبران ناترازی گاز برای نیروگاه‌ها در کشور اعلام کرد و گفت: در ۲۰ ماه اخیر با مدیریت مطلوب همکارانم در بخش‌های مسکونی و نیروگاهی کشور مشکل قطعی گاز نداشتیم، همچنین با تعمیرات اساسی تأسیسات گازی در فصل گرم امسال، امیدواریم مشکلی در تأمین و توزیع گاز کشور به‌ویژه در بخش خانگی نداشته باشیم.

آمادگی ۱۰۰ درصدی وزارت نفت برای پر کردن مخازن ذخیره‌سازی گاز

اوجی با اشاره به شیوه‌نامه ابلاغ‌شده در زمینه احداث مخازن روسطحی ذخیره‌سازی گاز در مجاورت صنایع عمده همچون نیروگاه‌ها، تصریح کرد: وزارت نفت آمادگی کامل برای پر کردن مخازن گاز مایع (LPG)، گاز طبیعی فشرده (CNG) و SNG تا شهریورماه را دارد.

وزیر نفت ادامه داد: با توجه به این‌که سوخت حدود 82 درصد نیروگاه‌های کشور از طریق گاز تأمین می‌شود، وزارت نفت آمادگی لازم برای تأمین و تحویل روزانه بیش از ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز به این نیروگاه‌ها را در اوج مصرف دارد.

یک بشکه میعانات گازی هم روی آب نداریم

وی در پایان و در بخش دیگری از سخنان خود، به وجود بیش از ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی ذخیره شده در بیش از ۳۰ فروند نفتکش در خلیج فارس در زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: امروز خوشبختانه با توجه به ایجاد مقاصد تازه صادراتی، افزایش دیپلماسی انرژی و ایجاد تنوع در مصارف داخلی، حتی یک بشکه میعانات گازی روی آب نداریم، این در حالی است که پیش از این در دولت گذشته، سالانه ۴۵۰ میلیون دلار هزینه اجاره این کشتی‌ها پرداخت می‌شد.

شایان ذکر است که هم‌اکنون ایران روزانه ۷۶۰ هزار بشکه میعانات گازی تولید می‌کند.

 

256 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 1233

آخرین اخبار

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت