دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 برابر با 28 آوریل 2024

معاون وزیر نفت در امور گاز خبر داد:گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی پذیرفته شد

مجید چگنی با اشاره به پذیرش گواهی صرفه‌جویی گاز در جلسه هیأت پذیرش بورس گفت: پذیرش گواهی صرفه جویی گاز در بورس انرژی زیرساختی‌ترین اقدام شرکت ملی گاز در حوزه بهینه‌سازی مصرف گاز است که بستر عرضه این اوراق و شکل‌گیری بازار بهینه سازی انرژی را فراهم می‌کند.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران؛ در حاشیه جلسه هیأت پذیرش بورس که برای بررسی و پذیرش گواهی صرفه‌جویی گاز برگزار شد، اظهار کرد: بهینه سازی انرژی موضوعی ملی و فرادستگاهی است و برای رسیدن به نقطه مطلوب در این زمینه نیاز داریم که تمامی نهادها و دستگاه‌های مسئول حسب وظیفه خود در این عرصه نقش آفرینی کنند.

معاون وزیر نفت در ادامه گفت: شرکت ملی گاز ایران در دولت سیزدهم اهتمام ویژه‌ای به مقوله بهینه سازی دارد و طرح‌های متعددی را نیز در دستور کار قرار داده است. با این حال باید مدنظر داشت که در موضوع بهینه‌سازی انرژی و به طور مشخص بهینه سازی مصرف گاز، صرفا نمی‌توان مشترکین خانگی را مخاطب قرار داد و ضرورت دارد بخش‌های تولیدی و خدماتی نیز رفتار مسئولانه‌ای نسبت به بهینه سازی فرایند مصرف انرژی داشته باشند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: برای کاهش ناترازی تولید و مصرف گاز راهکارهای مختلفی در حوزه عرضه و تقاضای گاز وجود دارد که مزیت‌های بهینه سازی مصرف و مدیریت تقاضا، به دلیل دسترسی بیشتر و بازدهی در کوتاه مدت، آن را از سایر راهکارها متمایز کرده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شاخص شدت مصرف انرژی در کشور ما از میانگین جهانی بسیار بیشتر است با ایجاد زیرساخت‌های لازم برای راه اندازی و توسعه بازار بهینه سازی انرژی می‌توان از فشار سمت تقاضای گاز کاست و مابه‌ازای گاز صرفه جویی شده را به سایر بخش‌های مولد اقتصاد ملی عرضه کرد.

چگنی پذیرش گواهی صرفه جویی گاز در بورس انرژی را زیرساختی‌ترین اقدام شرکت ملی گاز در حوزه بهینه‌سازی مصرف گازدانست و گفت: برداشتن این گام به منزله فراهم کردن بستر عرضه این اوراق و شکل‌گیری بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پایان گفت: یکی از چالش‌های مهم پیش روی طرح های بهینه‌سازی محدودیت منابع مالی در دسترس به منظور پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای در این حوزه است، لذا عرضه گواهی صرفه جویی گاز و توسعه بازار آن، یکی از شیوه‌ها و ابزارهای مطمئن تامین مالی و بازگشت سرمایه پروژه‌های بهینه سازی است که می‌تواند رونق اجرای این طرح‌ها را به دنبال داشته باشد. 

 

97 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 1407

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت