پنج شنبه 09 فروردين 1403 برابر با 28 مارس 2024

وزیر نفت در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت: پویش سبز گازرسانی در کشور از مرز ۹۵ درصد گذشت

وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران با اتکا به افزایش 2.5 برابری برداشت گاز از میدان گازی پارس جنوبی از سال ۹۲ تاکنون و نیز مجموعه اقدام‌های انجام شده در زمینه توسعه شبکه انتقال و گازطبیعی موفق شد، تعداد روستاهای بهره‌مند از نعمت گاز طبیعی را از ۱۴ هزار روستا در سال ۹۲ به نزدیک ۳۵ هزار روستا در سال ۹۹ یعنی بیش از 2.5 برابر برساند که به این ترتیب، پوشش گازرسانی به کل کشور هم‌اکنون از مرز 95 درصد گذشته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت امروز سوم تیرماه، در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت که با حضور رییس‌جمهوری و برخی از اعضای هیأت دولت و جمعی از مدیران گازی به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با بیان این مطلب، اظهار داشت: این رقم نشان می‌دهد که 95.1 درصد کشور به‌طور مستقیم تحت پوشش گازرسانی قرار دارند که این رقم، آمار بی‌نظیری در جهان است.

وی ادامه داد: در سال ۹۲، به منظور تأمین بهینه انرژی مورد نیاز شهرها و روستاها و روستاهای محروم از نعمت گاز، یک مشاور دانشگاهی انتخاب شد و گزینه های مختلفی شامل استفاده از برق در این مناطق و خانه‌ها، انرژی‌های نو، گاز مایع به صورت شبکه، CNG محلی و LNG محلی مورد بررسی قرار گرفت.

زنگنه افزود: خروجی این مطالعه به ما این نتیجه را داد که از میان گزینه‌های مختلف تأمین انرژی تا هزینه معادل ۲ هزار دلار برای هر مشترک، گازرسانی از دیگر عرصه‌های صنعتی، اقتصادی‌تر است، از این رو، گازرسانی با خط لوله به شهرها و روستاها به عنوان گزینه بهینه یا برتر در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت، ضمن آن که همه این گزینه‌ها در سال ۹۲ و پیش از این که هیچ اقدامی در این زمینه، صورت گرفته باشد، بررسی شده است.

وزیر نفت با اشاره به این که تاکنون به بیش از ۲۰ هزار روستا با بیش از یک میلیون و ۷۷۰ هزار خانوار و ۱۹۴ شهر با نزدیک ۶۵۰ هزار خانوار گازرسانی شده، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 98.4 درصد جمعیت شهری و 84.6 جمعیت روستایی و در مجموع بیش از ۹۵ درصد کل جمعیت کل کشور از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند، این در حالی است که سال ۹۲، جمعیت شهری ۹۵ درصد و جمعیت روستایی ۵۴ درصد و در مجموع ۸۵ درصد تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار داشتند.

تدوین سند گازرسانی

وی در ادامه، تصریح کرد: جزئیات کامل گازرسانی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در استان‌های مختلف کشور در قالب سندی، تدوین و در اختیار شما (رئیس جمهوری) قرار گرفته که سند مهمی است، این سند در اختیار مردم هم گذاشته می‌شود.

وزیر نفت با بیان این که در کنار فعالیت‌ها برای احداث شبکه توزیع گاز شهری و روستایی از سال ۹۲ تاکنون، اقدام‌های زیادی برای جلوگیری از حبس گاز در منطقه پارس جنوبی و ایجاد زیرساخت گازرسانی به مناطق کم برخوردار انجام شده، گفت: افزودن ۸۴ واحد توربوکمپرسور جدید به شبکه انتقال گاز کشور و احداث بیش از ۵ هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال گاز از جمله خطوط لوله ششم و نهم سراسری از جمله این اقدام‌هاست که با انجام آن، امکان افزایش ۹۰ درصدی صادرات گاز هم فراهم شده است.

زنگنه ادامه داد: مجموعه طرح‌های گازرسانی و انتقال گاز با استفاده از ظرفیت بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ و ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر انجام شده که هیچ تحمیل بار مالی به بودجه دولت نداشته و تنها از محل ایجاد درآمد جایگزینی سوخت مایع با گاز طبیعی، اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان در این مجموعه هزینه شده که به قیمت امروز معادل ۱۳ میلیارد دلار است، گفت: از این رقم ۴۱ هزار میلیارد تومان برای گازرسانی روستایی و شهرهای کوچک و ۴۳ هزار میلیارد تومان در حوزه شبکه انتقال گاز هزینه شده است.

صرفه‌جویی و بهینه‌سازی یک اجبار است، نه انتخاب!

زنگنه با بیان این که در حال حاضر و با این وسعت گازرسانی در کشور، صرفه‌جویی و بهینه‌سازی یک اجبار است، نه انتخاب، تأکید کرد: بدون اجرای طرح‌های بهینه‌سازی به‌ویژه در نیروگاه‌های حرارتی، نمی‌توانیم در آینده تراز بین تولید و مصرف گاز را حفظ کنیم، زیرا ما پارس جنوبی دیگری نداریم که بتوانیم روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب از آن، برداشت کنیم.

وزیر نفت ادامه داد: تلاش شد گاز طبیعی جایگزین سوخت مایع شود و این، بدان معنا است که مصرف‌کننده جدیدی ایجاد نشد، بلکه تنها نوع سوخت مصرف‌کنندگان تغییر کرد، یعنی کار گازرسانی در تراز کل انرژی مصرفی کشور، تغییر قابل ذکری برجای نگذاشت.

وی خاطرنشان ساخت: با این اقدام، معادل ۱۱ میلیارد لیتر سوخت مایع که پیش از این و از طرق مختلف، مانند به دوش کشیدن سیلندرهای گاز، با مشقات فراوان برای مردم تأمین می شد را، به خانه‌های آنان برده و تحویل دادیم.

زنگنه با بیان این که با کاهش مصرف سوخت در نیروگاه ها از ۴۳ درصد در سال 92، به ۲۳ درصد  در زمان حال، اقدامی استثنایی انجام داده‌ایم، گفت: با این که سال ۹۹ یک سال استثنایی به دلیل مصرف بالای برق در کشور بود، اما تداوم روند گازرسانی به نیروگاه‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی، موجب کاهش انتشار آلاینده‌ها در هوا و زمینه‌ساز افزایش رفاه اجتماعی و حفاظت از محیط زیست شد که مزایای سودمند زیست‌محیطی آن، در سال‌های آینده بیشتر نمایان خواهد گردید.

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: برخی انتقاد می کنند که چرا به روستاها گاز داده شد؛ چراکه این کار باعث کمبود و ناترازی در مصرف با تأمین انرژی می‌شود، این درحالی است که کل گازرسانی به روستاها و شهرهای کوچک، کمتر از مصرف سه تا چهار نیروگاه است.

زنگنه ادامه داد: از دیگر مزایای گازرسانی، می‌توان به اشتغال‌زایی فراوانی که در اجرای این طرح‌ها ایجاد شد، اشاره کرد که امکان توسعه کسب و کارهای کوچک در روستاها مانند؛ گلخانه‌ها و صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی که به انرژی نیاز دارند را، موجب شده است.

به گفته وزیر نفت، یکی از دلایل بالا رفتن صادرات فرآروده‌های مایع در سال‌های اخیر نیز، همین توسعه گازرسانی بوده که با استفاده از جایگزینی گازطبیعی با سوخت مایع، توانستیم حجم زیادی از فرآورده‌ها را صرفه‌جویی و صادر کنیم.

وی گفت: از ابتدای سال ۹۳ تاکنون، بیش از ۵۸میلیارد لیتر فرآورده مایع به ارزش حدود ۶ میلیارد دلار آزاد شده، ضمن آن که صادرات فرآورده‌های نفتی نیز در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۲، بیش از چهار برابر شده است.

گازدار شدن بیش از ۴ هزار واحد صنعتی در ۲۷ استان

زنگنه در بخش پایانی سخنان خود، با اشاره به طرح های گازرسانی که امروز توسط رییس‌جمهوری به بهره‌ برداری رسمی می‌رسند، این طرح‌ها را شامل گازرسانی به ۲۱ شهر  در ۹ استان، ۲ هزار و ۸۰۹ روستا در ۳۱ استان و 4 هزار و ۶۶۴ واحد صنعتی در ۲۷ استان ذکر کرد و گفت: سرمایه گذاری انجام شده برای این طرح‌ها، ۶ هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان است .

وزیر نفت خاطرنشان کرد: درحال حاضر، گازرسانی به ۲ هزار و ۵۰۰ روستا مشتمل بر ۱۷۰ هزار خانوار و ۲۷ شهر مشتمل بر ۱۲۷ هزار خانوار در دست اجراست که ازجمله آن‌ها، می‌توان به طرح تکمیل انتقال گاز به زابل اشاره کرد.

وی گازرسانی به خاش، چابهار، میرجاوه، بندرلنگه و جزیره کیش را ازجمله دیگر طرح‌های گازرسانی ذکر کرد و گفت: انتظار می‌رود در بحث گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان که همواره مورد توجه بوده، گازرسانی به منطقه سیستان، خاش، پالیزان و میرجاوه در مجموع با هزینه‌ای بالغ بر ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان طی ماه‌های آتی به بهره‌برداری برسد، ضمن این که پیشرفت فیزیکی خط ایرانشهر به کنارک و چابهار نیز ۸۲ درصد است و می‌بایست تا پایان سال به نتیجه برسد.

زنگنه ادامه داد: با یک طرح ابتکاری، گازرسانی به نیروگاه‌های چابهار و کنارک از طریق CNG که از خط ایرانشهر تأمین می‌شود، به انجام رسیده است.

وی با بیان این که در سال‌های اخیر، به دلیل غیرواقعی بودن قیمت گاز و برق، برق به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده گاز در بخش صنعتی، رشد غیرقابل پیش‌بینی در بخش تجاری و خانگی داشته، افزود: این امر موجب تشدید عدم توازن بین رشد مصرف و تولید شده است.

وزیر نفت گفت: بدون شک، بهینه‌سازی مصرف گاز و افزایش و حفظ ظرفیت تولید گاز، از ملزومات حفظ آثار و اقدامات این دولت است.

ریل‌گذاری مسیر برای دولت آینده

زنگنه ادامه داد: درکنار اقدام‌های تشویقی و تنبیهی برای ایجاد انگیزه در مصرف‌کنندگان گاز، به اجرای طرح‌هایی مانند بهینه‌سازی موتورخانه‌ها و دیگر طرح‌های بهینه‌سازی به‌منظور ریل‌گذاری مسیر برای دولت آینده مبادرت کردیم که ازجمله آن‌ها می‌توان به تدوین سند تراز تولید و مصرف گاز طبیعی در ایران تا افق ۱۴۲۰، سند نحوه بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت پالایشگاه گازی منطقه عمومی غرب خلیج فارس و نیز سند نگهداشت تولید از میدان پارس جنوبی اشاره کرد.

وی گفت: این اقدامات ریل‌گذاری برای دولت آینده و دربردارنده همه تجارب این دولت و صنعت نفت می‌باشد که در این مجموعه‌ها تدوین شده و همان‌طور که پیش از این نیز اشاره کردم، نشان می‌دهد که صرفه‌جویی و بهینه‌سازی در تمام این برنامه‌ها، یک الزام و اجبار است و نه انتخاب؛ چراکه بدون آن، تأمین گاز کشور در آینده میسر نخواهد بود.

زنگنه بر اجرای طرح‌های بهینه‌سازی در نیروگاه‌های حرارتی تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: بدون این اقدام، نخواهیم توانست در آینده ناترازی بین تولید و مصرف گاز را حل کنیم؛ چراکه در حال حاضر، یارانه پرداختی عملی در بخش داخلی و در بخش گاز، حدوداً بین ۳۵ تا ۴۰ میلیارد دلار در سال است.

زنگنه اظهار کرد: علاوه بر آن‌چه درباره گازرسانی به شهرها عنوان شد، امروز چهار ایستگاه تقویت فشار هم با مجموع سرمایه‌گذاری حدود ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد. این طرح‌ها شامل تأسیسات تقویت فشار صفاشهر، بیدبلند، حسینیه و تقویت فشار فراشبند است.

وزیر نفت در پایان، از مدیران قبلی و جدید شرکت ملی گاز ایران که زحمات زیادی محتمل شده‌اند، تقدیر و تشکر کرد.

597 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 752

آخرین اخبار

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت