شنبه 01 ارديبهشت 1403 برابر با 19 آوریل 2024

وزیر نفت تأکید کرد:اعلام آمادگی ایران برای همکاری با اعضای GECF در زمینه سوآپ گاز

ایران آمادگی دارد با همه کشورهای عضو GECF در انواع روش‌ موجود در تجارت گاز طبیعی و LNG؛ اعم از سوآپ، ترانزیت و دیگر روش‌های متداول همکاری و مشارکت داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، جواد اوجی، وزیر نفت در حاشیه نشست فوق‌العاده کنفرانس وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز که روز گذشته به میزبانی کشور قطر برگزار شد، با بیان این مطلب، اظهار داشت: همه کشورها به‌ویژه کشورهای صادرکننده گاز باید با همکاری هم، از راهبرد اساسی مجمع کشورهای صادرکننده گاز برای گذار به جهانی امن‌تر و باثبات‌تر در زمینه انرژی، حمایت کنند.

وی با بیان این که در دو سال اخیر شاهد شیوع ویروس کووید-۱۹ و سویه جدید آن، اُمیکرون و تبعات ناخوشایند آن بر حیات اجتماعی و اقتصادی عمده کشورهای جهان بوده‌ایم، ادامه داد: صنعت گاز نیز همانند دیگر صنایع جهان، با این که نسبت به دیگر بخش‌ها کمتر متأثر شده، اما از این قاعده مستثنی نبوده و فراز و فرودهایی را تجربه کرده است.

به گفته اوجی، ریشه بحران کنونی انرژی و به‌طور ویژه نوسان‌های بازار جهانی گاز، بیشتر موضوع عرضه و تقاضای گاز در سطح جهان، به‌ویژه در سطح اتحادیه اروپا به‌واسطه کاهش حجم ذخیره‌سازی‌ها و محدودیت‌هایی است که در زمینه عرضه گاز طبیعی و بالا رفتن قیمت آن در مناطق و بازارهای مختلف، اعمال شده؛ این در حالی است که بی‌ثباتی‌های راهبردی، از عوامل اصلی وقایع اخیر در ارتباط با قیمت‌های بالای گاز طبیعی در اروپا ذکر شده است.

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود، با توجه به حضور و عضویت بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان گاز طبیعی در مجمع کشورهای صادرکننده گاز، نقش این مجمع در کمک به کاهش بحران انرژی و برقراری ثبات در بازار و قیمت جهانی گاز طبیعی را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: مجمع کشورهای صادرکننده گاز با برخورداری از حدود نیمی از صادرات گاز طبیعی و LNG جهان، توانسته با وجود شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا، نقش راهبردی خود در عرضه پایدار گاز طبیعی در جهان را همچنان حفظ کند.

اوجی ادامه می‌دهد: این امر، مرهون تداوم تلاش کشورهای عضو و بیانگر راهبرد موفق مجمع ما است. مجمع کشورهای صادرکننده گاز با عنایت به دوران گذار انرژی و توجه به الزامات تغییر اقلیم و توسعه پایدار، ارتقای امنیت عرضه گاز طبیعی در بازارهای منطقه‌ای و جهانی و حداکثر تلاش در بسترسازی توسعه فراگیر استفاده از گاز طبیعی و LNG به عنوان سوخت قابل دسترسی و دوستدار محیط زیست در سطح جهان را در دستورکار خود قرار داده است.

وی جایگاه و نقش ایران در تأمین تقاضای جهانی و منطقه‌ای گاز  در چشم‌انداز سال‌های آینده، جایگاهی استراتژیک عنوان و تصریح کرد: راهبرد اساسی ایران به‌عنوان یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر اثبات‌شده گاز طبیعی جهان و همچنین از بنیانگذاران GECF متضمن حداکثر پشتیبانی از روح همکاری و تصمیم‌های جمعی این مجمع مطابق با اساسنامه و رویه‌های مورد توافق اعضای مجمع برای تحقق منافع صادرکنندگان و مصرف‌کنندگان گاز طبیعی است.

وزیر نفت در پایان، بار دیگر با تأکید بر این که از راهبرد اساسی مجمع برای گذار به جهانی امن‌تر و باثبات‌تر در زمینه انرژی از طریق ارتقای همفکری و همکاری‌های راهبردی میان خود و دیگر ذی‌نفعان صنعت جهانی گاز حمایت می‌کنیم، گفت: وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم آمادگی کامل دارد که با حسن نیت و رویکردی راهبردی، دست ‌در دست همه اعضای این مجمع، همه ظرفیت‌های خود را در تحقق هر چه بهتر این راهبرد سازماندهی کند.

شایان ذکر است، ششمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز از روز یک‌شنبه اول اسفند 1400 به میزبانی قطر در حال برگزاری است.

554 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 906

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت