جمعه 07 ارديبهشت 1403 برابر با 26 آوریل 2024

وزیر نفت در دوحه قطر:امنیت انرژی در جهان؛ محور اصلی ششمین اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز

اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز در شرایط سخت شیوع ویروس کرونا به‌درستی نقش خود را در عرضه پایدار گاز در جهان و تأمین امنیت انرژی ایفا کردند.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، جواد اوجی، وزیر نفت که در آستانه برگزاری ششمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) در دوحه قطر به سر می‌برد، با بیان این مطلب اظهار داشت: بر همین مبنا، امنیت انرژی در جهان محور اصلی ششمین اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز خواهد بود.

وی با اشاره به نقش راهبردی این مجمع در صادرات گاز جهان و سهم ۴۵ درصدی این مجمع در تجارت جهانی گاز، ادامه داد: کشورهای عضو این مجمع، هم‌اکنون ۶۵ درصد از ذخایر گازی جهان را در اختیار دارند.

اوجی نقش مجمع کشورهای صادرکننده گاز در عرضه پایدار گاز در شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه اعضای مجمع، نه تنها ناقض قوانین بین‌المللی است، بلکه امنیت انرژی جهان را نیز به خطر می‌اندازد.

وی یکی از مهم‌ترین آموخته‌های همه‌گیری کرونا را توجه هر چه بیشتر به نقش و اهمیت همکاری‌های بین‌المللی دوجانبه و چندجانبه و تعاملات راهبردی با سازمان‌ها و مجامع انرژی بیان کرد و افزود: مجمع کشورهای صادرکننده گاز با توجه به دوران گذار انرژی، ارتقای امنیت عرضه گاز طبیعی در بازارهای منطقه‌ای و جهانی را به‌عنوان سوخت قابل دسترسی و دوستدار محیط زیست در سطح جهان، به‌ویژه ملل دچار فقر انرژی، در دستورکار خود قرار داده است.

وزیر نفت از ایران به‌عنوان یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر اثبات‌شده گاز طبیعی جهان نام برد و با بیان این‌که ایران با داشتن ۳۳۸ هزار کیلومتر شبکه داخلی گازرسانی، از کشورهای پیشرو در این زمینه است، به موضوع تحریم اشاره کرد و گفت: اعمال تحریم‌های یکجانبه می‌تواند جریان پایدار گاز طبیعی در سطح جهان را با اختلال روبه‌رو و امنیت عرضه گاز طبیعی را به مخاطره بیندازد.

اوجی سیاست وزارت نفت در دولت سیزدهم را همکاری راهبردی با کشورهای منطقه و همچنین اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز بیان کرد و افزود: ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و زیرساخت‌های موجود می‌تواند مطلوب‌ترین گزینه برای انتقال گاز به شرق و غرب باشد.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۰ در تهران متولد شد. از زمان تأسیس این مجمع تاکنون ۲۳ نشست در سطح وزیران و پنج نشست در سطح سران برگزار شده و ششمین نشست سران این مجمع هم قرار است سوم اسفندماه (سه‌شنبه) در دوحه برگزار ‌شود.

اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۴۴ درصد از تولید گاز جهان، ۶۷ درصد از ذخایر گازی جهان، ۶۴ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۶۶ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (LNG) را در اختیار دارند.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، ١۱ عضو اصلی GECF هستند و مالزی، نروژ، عراق، پرو، آذربایجان و امارات به‌عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند.

521 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 907

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت