پنج شنبه 09 فروردين 1403 برابر با 28 مارس 2024

تحقق وعده وزیر نفت در کمتر از 2 ماه

روز شنبه 20 اسفند و کمتر از 2 ماه پس از آنکه وزیر نفت با حضور در شهر تربت جام وعده احداث خط تقویتی انتقال گاز به شهر تربت جام را داده بود، عملیات اجرایی این طرح آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، جواد اوجی وزیر نفت روز شنبه 20 اسفند  در آئین آغاز عملیات اجرایی پروژه خط انتقال 16 اینچ صالح آباد به تربت جام که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، مدیریت جهادی و تلاش شبانه روزی مدیران صنعت گاز کشور را در حفظ جریان پایدار گاز در زمستان امسال قابل تقدیر دانست و گفت: تولید و انتقال بی‌وقفه گاز در زمستان امسال که به لحاظ شدت سرما و تداوم و گستردگی از شرق تا غرب کشور کم‌نظیر بود ماحصل اقدامات ارزشمند و پیش‌بینی جوانب امر از سوی همکاران ما در صنعت گاز بود.

رکوردهای بی‌نظیر صنعت گاز در زمستان سرد و طولانی مدت

وزیر نفت در ادامه ضمن سپاسگزاری از مجید چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و مجموعه همکاران شرکت ملی گاز ایران در بخش‌های مختلف این شرکت ازجمله دیسپچینگ، مدیریت گازرسانی و مهندسی و توسعه گفت: با توجه به مشکلاتی که به دلیل افت فشار شبکه برای برخی مشترکین در شهر تربت جام پیش‌آمد و نظر به وعده‌ای که در زمستان به مردم و مسئولان این شهر دادیم، آغاز عملیات اجرایی طرح خط انتقال 16 اینچ صالح آباد به تربت جام برای پایان دادن به مشکلات 166 هزار مشترک این منطقه مایه مباهات و شکر است.

اوجی با اشاره به قطع سوآپ گاز ترکمنستان در زمستان امسال به دلیل مشکلاتی که برای این کشور پدید امده بود گفت: با تمهیدات اندیشیده شده درباره شرایط زمستان؛ امسال صنعت نفت و بخش گاز شاهد رکوردهای شگفت‌انگیزی در تولید، فراورش و انتقال گاز بود. نکته قابل توجه اینکه این روند چند هفته‌ای تداوم داشت اما به دلیل مدیریت مصرف و مدیریت راهبری گاز بدون وقفه  و بدون قطعی ادامه داشت.  ضمن اینکه مصرف گاز در بخش خانگی نیز از مرز 700 میلیون مترمکعب در روز گذشت و متوسط تولید روزانه در سال 1401 نسبت به سال گذشته 20 میلیون مترمکعب افزایش یافت.

تقویت شبکه گاز در شمال شرق کشور با طرح‌های میان‌مدت و بلندمدت

وزیر نفت با بیان اینکه پروژه خط انتقال 16 اینچ صالح آباد به تربت جام در زمره طرح‌های میان‌مدت وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران برای حل مشکل گاز مشترکین در شمال شرق کشور است گفت: حل مشکلات مشترکین 5 استان خراسان رضوی، شمالی، جنوبی، گلستان و سمنان با اجرای طرح‌های میان‌مدت و بلندمدت در دستور کار است. امیدواریم که این طرح در پاییز امسال به بهره‌برداری برسد.

اوجی افزود: از جمله این طرح‌ها اجرای طرح‌های ذخیره سازی در شهرک‌های صنعتی به صورت مینی ال ان جی، سی ان جی، اس ان جی و ال پی جی است. همچنین عملیات اجرایی مخزن ذخیره‌سازی شوریجهD نیز آغاز شده است. ضمن اینکه با احداث ایستگاه تقویت فشار گاز آرادان، خط لوله گاز 36 اینچ دو راهی دشتک به نهبندان وخط انتقال گاز یازدهم می‌توان گفت مشکل حفظ جریان پایدار گاز برای استان‌های شمال شرق کشور برای همیشه مرتفع خواهدشد.

خاطر نشان می‌شود در پایان، وزیر نفت از طریق ویدئو کنفرانس دستور آغاز عملیات اجرایی این طرح را صادر کرد. طرح مذکور با اعتباری حدود 6 هزار میلیارد ریال در جریان سفر وزیر نفت به شهر تربت جام در دی ماه سال جاری تصویب و به عنوان راهکاری برای حفظ جریان پایدار گاز در شبکه توزیع گاز شرق کشور و حل مشکل تقویت فشار گاز تربت جام و توابع آن تا سال آینده اندیشیده شد.

220 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 1176

آخرین اخبار

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت