سه شنبه 11 ارديبهشت 1403 برابر با 30 آوریل 2024

معاون وزیر نفت در امور گاز در نخستین جلسه کارگروه سوخت زمستان در سال 1402 تاکید کرد:ضرورت همکاری و هماهنگی فرادستگاهی برای حفظ جریان پایدار گاز در زمستان

حفظ جریان پایدار گاز در کشور، اولویت نخست شرکت ملی گاز ایران است که با توجه به توسعه روزافزون شبکه گاز در کشور و به تبع آن، افزایش مصرف گاز، ضرورت همکاری و هماهنگی فرادستگاهی در تأمین پایدار جریان گاز به خصوص در زمستان، امری اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران صبح سه‌شنبه 25 مهرماه در نخستین جلسه کارگروه سوخت زمستانی در سال 1402 که با مشارکت مدیران و کارشناسان این کارگروه از وزارت نفت، قوه قضائیه، سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت نیرو، وزارت صمت و سازمان هواشناسی برگزار شد، با بیان این مطلب، اظهار داشت: برآیند برگزاری جلسات این کارگروه طی سال گذشته، منجر به ارتقاء همکاری و هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف شد که در پی آن با تلاش همکاران توانستیم با سربلندی زمستان را پشت سر بگذاریم. وی ادامه داد: امسال نیز با توجه به تجربه موفق سال گذشته، در صدد هستیم که جلسات به طور مستمر و هدفمند برگزار شود و امیدواریم که با همدلی و تعامل همه بخش‌ها، زمستان موفقی را سپری کنیم.

توسعه شبکه گاز با هدف توسعه همه‌جانبه کشور

معاون وزیر نفت در امور گاز در ادامه، با بیان این‌که حرکت کشور در مسیر توسعه، توقف‌ناپذیر است، گفت: طبیعی است که در این روند صعودی، بخش انرژی نیز ملزم به توسعه شبکه است؛ در این راستا گازرسانی به صنایع، نیروگاه‌ها و بخش‌های مختلف خانگی و تجاری و کشاورزی در سال جاری، مطابق تکالیف ابلاغی در حال انجام است.

به گفته وی، با توجه به ناترازی تولید و مصرف گاز، باید تلاش کنیم ضمن توسعه تولید از منابع تجدیدپذیر و همچنین مدیریت مصرف در بخش‌های مختلف، بهینه‌سازی و ارتقاء راندمان و اصلاح الگوی مصرف با همکاری حداکثری فرادستگاهی، اقدامات مؤثری داشته باشیم.

معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: بنا بر گزارش‌های ارائه شده، پائیز امسال به لطف خدا میزان بارش‌ها در کشور افزایش داشته و خواهد داشت. همین امر هم سبب شده تا امسال به نسبت سال گذشته، دوره سرد سال برای شرکت ملی گاز ایران و وزارت نفت زودتر آغاز شود و به اصطلاح شاهد زمستان زودرس باشیم. از این رو، آمادگی ما برای ورود به این دوره نیز باید هماهنگ با شروع این سرما باشد.

آمادگی کامل برای حفظ جریان پایدار گاز در زمستان

چگنی در ادامه، به موضوع تعمیرات اساسی و آمادگی بخش‌های مختلف صنعت گاز برای دوره سرد سال اشاره کرد و گفت: شکر خدا و با تلاش شبانه‌روزی همکاران‌مان به‌خصوص در پالایشگاه‌های گاز و شرکت انتقال گاز، تعمیرات اساسی در تأسیسات و خطوط انتقال مطابق برنامه انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این‌که امسال مشوق‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه ذخیره‌سازی گاز مدنظر است، گفت: اقدامات مهمی در زمینه مدیریت مصرف و بهینه‌سازی مصرف گاز انجام شده است.

وی در ادامه، افزود: با اجرای طرح‌های تشویقی و تخفیف‌های مطلوب به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در زمینه طرح‌های ذخیره‌سازی روزمینی در بخش SNG و Mini LNG، آمادگی را افزایش خواهیم داد؛ ضمن این‌که طرح تعویض 4 میلیون بخاری راندمان بالا با بخاری‌های فرسوده نیز در دست اجراست.

دستور کار جلسات کارگروه سوخت زمستانی

وی در رابطه با عمده دستور کارهای کارگروه در سال گذشته گفت: پارسال موضوعات مرتبط با سوخت نیروگاه‌ها، همکاری و هماهنگی استانداران و مسئولین محلی، هماهنگی در زمینه اطلاع‌رسانی و تعامل مطلوب با رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما که کمک ویژه‌ای در زمینه مدیریت مصرف در بخش خانگی داشت، تأمین زیرساخت ارسال فرآورده برای بخش پالایش و پخش فرآورده‌ها و ... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که در این جلسات مطرح شد.

معاون وزیر نفت در امور گاز در پایان، تصریح کرد: انتظار این است که در نخستین جلسه، هرکدام از دستگاه‌های مسئول در کارگروه ضمن بیان تجربیات سال گذشته، پیش‌بینی خود را از وضعیت مصرف بخش مربوط به خود در سال جاری و اقدامات درنظر گرفته شده در حوزه ماموریت آن دستگاه، ارائه دهند.

گفتنی است، در ادامه این جلسه، نمایندگان از ستاد وزارت نفت، دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، وزارت صمت، وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان هواشناسی و دادستانی گزارشی از عملکرد و پیش‌بینی خود در رابطه با دوره سرد سال را ارائه کردند.

217 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 1336

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت